Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consument selectiever in kopen gesneden groenten en fruit"

"De Nederlander is selectiever geworden in het kiezen voor gemak," aldus marktanalist Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis.
Veel consumenten zijn bereid te betalen voor besparing op tijd in de keuken. De supermarktverkoop van vers gesneden groenten en fruit noteerde van jaar op jaar een stijging. Maar door hoge inflatie, koopkrachtdaling en oplopende armoede is de consument selectiever geworden in het kopen van gesneden groenten en fruit.

Van januari tot half augustus 2023 viel de Nederlandse supermarktverkoop vergeleken met een jaar eerder in gewicht met 3 procent terug. Er zijn echter grote verschillen binnen het assortiment. Zo verdubbelde de verkoop van verspakketten met gesneden groenten, terwijl 19 procent minder gesneden vers fruit langs de kassa ging. Ook zijn er minder maaltijdsalades gekocht. Dit meldt GroentenFruit Huis op basis van Circana data.

Binnen de zogenaamde categorie gesneden kookgroenten waren producten als hutspot, zuurkool, andijvie gewilder dan vorig jaar, maar noteerden wortel, rode biet, snijboon en boerenkool een lagere verkoop. Basis roerbakproducten, zoals bami-/nasi-/macaronigroenten deden het iets beter, terwijl er minder slaschotels in de boodschappenkar belandden dan een jaar terug. De interesse in gesneden paddenstoelen (vooral witte champignons) nam juist toe.

Mango is als gesneden variant in trek. Hiervan ging een derde meer over de toonbank. Ook gesneden ananas (+2%) bleef gewild, terwijl de verkoop van gesneden watermeloen duidelijk lager lag. Bij mango en ananas wegen de voordelen van gesneden product duidelijk op tegen een hogere prijs.

Bron: Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: