In de eerste helft van 2023 groeit de omzet van voeding met een keurmerk met 22,8%, terwijl de algehele foodomzet met 10,9% groeide. De omzet van voeding met een keurmerk groeit dus ruim dubbel zo hard. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van Circana.
Ontwikkeling van het omzetaandeel van duurzamere keurmerken binnen de totale omzet van de gemeten categorieën binnen supermarkten (excl Aldi/Lidl), bron Circana
Deze positieve ontwikkeling wordt vooral veroorzaakt door de grootschalige vervanging van kip, zowel in vlees als in vleeswaren, naar het Beter Leven keurmerk met 1 ster. Hierdoor is het Beter Leven Keurmerk met 34% gegroeid en het aandeel van producten met een keurmerk binnen de productgroep vlees(waren) gestegen van 45% naar 58%.
Maar de gunstige ontwikkeling is breder dan alleen kip. Ook in andere productgroepen zoals koffie, zuivel en AGF groeit het omzetaandeel keurmerken. Alleen de groep eieren en dierenvoeding laten een daling zien. Vis heeft met ruim 80% het hoogste aandeel keurmerken van alle groepen. Totaal groeide het omzetaandeel van duurzamere keurmerken naar het hoogste aandeel ooit en dit is nu 23.3%.
Biologisch totaal groeit met 8,3% wat minder sterk dan het marktgemiddelde, maar verschillende productgroepen binnen biologisch zoals zuivel en brood, groeien wel fors sterker dan de markt.
De omzet in duurzamere keurmerken groeit dus gewoon verder door, ondanks deze periode met forse inflatie en prijsstijgingen. Dit illustreert dat de inzet op duurzaamheid een robuuste trend is en blijft in de supermarkt.
Begin 2024 wordt het jaarrapport van de Monitor Keurmerken retail gepresenteerd met de definitieve gegevens over het hele jaar 2023.
Klik hier voor de bijlage Monitor Keurmerken Retail 2023-1e halfjaar
Bron: Circana (voorheen IRI)