Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coen Swager, TB&S:

"Snijderijen en horecagroothandels pakken Violetti goed op, alleen Nederlandse retail hapt nog niet toe"

Tholen - De regen in de zomer zorgde afgelopen maand voor een tekort aan vollegrondsproducten bij TB&S, maar inmiddels zijn de volumes weer op niveau en heeft het bedrijf weer volop kool beschikbaar om haar klanten te bedienen. "Afgelopen week was het erg heet, maar daar hebben we minder last van gehad. De dagen worden al wat korter en bovendien was er 's ochtends genoeg dauw aanwezig", vertelt Coen Swager.

De afzet van de klassiekers zoals de witte en rode kool en de spitskool verloopt momenteel goed. "We zien de koolprijzen wat aantrekken. Vooral de kleine sortering witte kool is op het moment goed gevraagd. Die prijzen liggen op een mooi niveau, dus daar worden we wel vrolijk van", vertelt Coen.

"We zitten nu volop in de bewaaroogst van de biologische en conventionele spitskool. Die afzet gaat z'n gangetje. Af en toe komt er een aanvraag in bulk vanuit Zuid-Europa. Op het moment dat er ergens een gaatje in de productie ontstaat, kunnen we vanuit Nederland snel inspelen op de vraag. Volgende week trappen we ook af met de oogst van onze biologische flespompoenen."

De paarse spitskool Violetti, die TB&S enkele jaren terug introduceerde, loopt vooral goed richting de snijderijen en horecagroothandels. "Zij waarderen de Violetti vooral om de positieve eigenschappen. Deze spitskool bloedt, in tegenstelling tot de rode kool, niet tijdens het snijden en kleurt dus geen andere producten rood, wat hem ideaal maakt voor onder meer maaltijdsalades."

Waar de snijderijen volop met de Violetti werken, blijft de afzet richting de Nederlandse supermarkten nog achter. "Ik snap het niet goed, we hebben hiermee echt een innovatie voor het schap, maar de Nederlandse retailers happen nog niet toe. Als ik zie hoe vlot de afzet van de Violetti in de wintermaanden loopt bij de retail in Scandinaviƫ dan is dat echt een gemiste kans. Ook in Duitsland ligt de Violetti in bepaalde supermarkten."

"Maar we blijven het proberen, ook al is het een weg van lange adem. De teelt hebben we onder de knie. Het areaal houden we nu stabiel, maar we kunnen opschalen als de vraag toeneemt. We zijn namelijk echt overtuigd van de positieve eigenschappen van het product. Er zijn zoveel toepassingen mee mogelijk, zo kan de Violetti prima in een salade verwerkt worden, gewokt of in de oven."

Ook de introductie van de savooiespitskool staat nog in de kinderschoenen. "Dit is een wat lastiger product om te telen, maar ook dit is een echte innovatie. Maar supermarkten moeten het wel zien zitten om het op te nemen. Dat is nog een grotere uitdaging, want de gewone savooiekool wordt al nauwelijks binnen de retail gevoerd, maar retailers die op zoek zijn naar innovaties in het vollegrondsgroenteschap hoeven niet ver te zoeken!"

Voor meer informatie:
TB&S
Vronermeerweg 1
+31 (0)6 53 49 84 60
[email protected]
www.spitskool.com
www.violetti.nl