Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alco Kappé (Allnuts) 30 jaar actief in de sector

"Wij zitten in het segment dat een euro meer voor goede kwaliteit prima is, ook voor biologisch"

Tholen - Als noten- en gedroogde zuidvruchtengroothandel moet je tegenwoordig een totaalleverancier zijn. Dit stelt Alco Kappé van het Vlaamse Allnuts. De handelaar is komende maand precies 30 jaar als zelfstandig ondernemer in de sector actief en ziet dat ontzorgen steeds belangrijker wordt voor zijn klanten. "Wij pakken alles voor onze klanten op en simpel gezegd hoeven zij enkel nog de consument te vinden", legt Alco uit.

De ervaren ondernemer maakte in 1993 de overstap van marktkoopman naar een zelfstandige onderneming. "Dat kwam eigenlijk voort uit het feit dat ik het resultaat wilde zien als ik ergens meer werk in legde. Toen werd mij door mijn toenmalige baas verteld dat ik dan maar zelfstandig aan de slag moest en zo geschiedde", vervolgt Alco. Hij besloot als handelaar aan de slag te gaan in de productgroep waar hij ook al mee op de markt stond; noten en gedroogde zuidvruchten. "Vervolgens ontstond er zo'n 11 jaar geleden een nieuwe situatie en later werden we onderdeel van Groep A. De Witte en inmiddels kan ik wel zeggen dat we met Allnuts daarin geen verkeerde keuze hebben gemaakt, want we blijven elk jaar groeien."

Granola en Noten
Wat is volgens Alco dan de kunst van het verhaal om al die jaren de gestage groei voort te blijven zetten? "Ik denk dat dit met name een kwestie is van aanpassen aan wat de markt vraagt en doet. Zo willen we altijd meegaan met ontwikkelingen in bepaalde producten, maar ook verpakkingen en smaken. Wat bijvoorbeeld steeds meer populariteit geniet is granola en geroosterde en gekruide noten. Daarvoor hebben we alles in eigen beheer. 300 verschillende grondstoffen voor het maken van granola."

"Wij maken dat op persoonlijk recept van een klant. Inmiddels doen we dit al voor verschillende private labels. Zo verzorgen we het hele pakket. Zij hoeven enkel de klant te vinden. Wij zorgen voor de voorraad, productie en logistiek. Wij doen het misschien anders dan anderen, maar het lijkt te werken."

Corona
Daarentegen komt ook Allnuts uit een roerige periode waarin natuurlijk alles op zijn kop gezet werd door Corona. "Het was een ingewikkeld verhaal, waarbij niemand wist wat hij kon verwachten, maar ik voelde in het begin al aan mijn water dat het niet goed ging komen. Zie het als een pijplijn. Zodra daar sputtering in komt, vliegt er of te veel of te weinig uit, waardoor iets heel duur wordt. Of er ontstaat een grote luchtbel, waardoor er helemaal niets is. We besloten hier daarom al snel op in te spelen door de voorraad aan te passen, leverkanalen voorraadhoudend te maken. Daardoor konden we in zo goed als alle gevallen continue leveringen blijven garanderen. Het voordeel hierbij was ook dat we alles in eigen beheer hebben."

"Enkel in de aankoop van de grondstoffen (noten en vruchten) moesten ook wij weleens schakelen. Dan is het voordeel dat je al een aantal jaren in het vak zit. We werken niet alleen met aanvoer uit België, maar ook bijvoorbeeld met lokale importeurs van product wereldwijd. Dan ga je zoeken wie wat waar heeft staan. Als iets dan niet voldoet aan de normen, kan je uitwijken naar een ander adres. Continuïteit is simpelweg zo belangrijk. Als je continuïteit en kwaliteit van product altijd in orde is, blijft men bij je terechtkomen."

Clean Etiquette
Een ander aspect wat corona met zich meebracht was dat de consument zich wat meer bewust werd van gezonde producten en gezondheid in zijn algemeen. "Sinds de pandemie is het gezondheidsverhaal überhaupt best wel hot. We zagen zeker een toename in de vraag en ook meer vraag naar grotere verpakkingen. Deze gezondheidsbewustwording was na corona echter ook niet opeens weer weg. We zien bijvoorbeeld nu ook dat steeds meer mensen realiseren dat ze niet weten wat ze precies eten. Ze kopen wel iets, maar op het etiket staan woorden of logo's die men niet kent."

Allnuts wil zich daarom toeleggen om hier verandering in te brengen. "We zijn op het moment samen met een aantal klanten in een ontwerpfase van een nieuw fenomeen: clean etiquette. Op bijvoorbeeld een chocoladereep staan soms allerlei toevoegingen waar men totaal geen weet van heeft, maar wij willen het simpel houden. Een etiket met een ingrediëntenlijst, makkelijk gezegd. Zo heb ik ahorn, kruiden en noten, dat is het. Dan weet je precies wat er in een product zit. Op deze manier zijn we met meer projecten bezig om in te spelen op dat gezondheidsaspect onder consumenten."

Biologisch blijft groeiende
De noten- en gedroogde vruchtengroothandel levert haar producten met name aan de horeca en betere speciaalzaken in België. "Het zijn winkels waar men naartoe gaat en op zoek is naar een bepaald assortiment. Ze hebben hun keuze al gemaakt. Dat is iets wat ligt in onze filosofie; continu leveren aan dezelfde vertrouwde kwaliteit. Ze weten wat ze krijgen en wij zorgen dat er altijd hetzelfde product in het schap aanwezig is."

Het is ook de reden dat het biologische aandeel bij Allnuts groeiende blijft. "We hebben een vrij groot aandeel biologisch en daarin zien we nog steeds groei. Dat ligt bij ons ook aan de categorie klanten waar we mee werken. Als ik morgen op de markt zou gaan staan, zou ik niet dezelfde resultaten behalen, omdat men dan niet speciaal voor jouw noten rondloopt. Als men een winkel inloopt, hebben ze de keuze al gemaakt wat ze willen. Het is dan ook geen probleem als het een eurootje meer kost voor bijvoorbeeld biologisch. De groei is minder dan in het begin, maar dat is logisch. Dan gaan de mensen die bewust kiezen voor biologisch met je mee. In de jaren erna komen er jaarlijks mensen bij die toch het voordeel ervan zien, dus dat zijn minder grote bewegingen."

Gevolgen door economische situatie
Toch ziet Alco wereldwijd dat de consument wel wat meer moeite heeft met de aankoop van duurdere producten onder de noten en gedroogde zuidvruchten. "Sinds anderhalf jaar merken we, met het economische verhaal en de gevolgen van corona, dat men wereldwijd niet altijd meer een duurdere vrucht of cashewnoot kan kopen. In bepaalde landen wordt het daarom bijna niet meer geconsumeerd en als de vraag stagneert, stopt de handel. Het is de reden dat we al relatief veel hebben gezien dat cashewproducenten stoppen met de productie, omdat ze tegen kostprijs werken."

"Zo stappen consumenten ook meer over op goedkopere pinda's. Dat is iets wat nu heel erg in trek is, wat ook weer gevolgen heeft. De oogst viel dit jaar namelijk fors tegen. Echter moeten we met de huidige voorraad nog wel door tot mei 2024, maar het aanbod kan de vraag niet volgen. De prijzen van de pinda's zijn daardoor ook hard gestegen en dat zal niet veranderen voor begin volgend jaar. De massale overstap naar pinda's zorgt er dus voor dat die prijzen nu ook stijgen en hoe dat vervolgens weer zal lopen, blijft lastig te voorspellen. Ik zit nu 30 jaar in de handel, maar elk jaar gebeurt er weer wat anders. Het maakt het ook heel leuk", besluit Alco.

Voor meer informatie:
Alco Kappé
Allnuts
Industrieweg 1038
3540 Herk-De-Stad, België
+32 13 55 05 59
[email protected]
www.allnuts.be