Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aandeel biologische reclameacties slechts 3,3%

Nu ook zuivelaanbiedingen geturfd

Supermarkten stunten veel met zuivel, blijkt uit de nieuwe zuivelmonitor van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie telde 79.214 aanbiedingen sinds het begin van de meting (januari 2022). Dat zijn bijna drie keer meer aanprijzingen dan voor dat andere bekende stuntartikel: vlees. "Supermarkten proberen klanten te lokken over de rug van melkkoeien. En als die zijn uitgemolken, gaat hun vlees in de uitverkoop", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Van alle soorten zuivel, stunten supermarkten het vaakst met kaas. Zó vaak, dat er alleen al voor kaas bijna evenveel aanbiedingen zijn als voor alle vlees en vleeswaren bij elkaar.

Beter Leven (bijna) onzichtbaar
Het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming is op de zuivelstunts amper te vinden. Dit terwijl meer dan de helft van de vleesaanbiedingen minimaal één ster van dit keurmerk draagt. Supermarkten zetten biologische zuivelproducten maar mondjesmaat in hun folders. Over alle zuivel genomen, is slechts 3,3 procent van de aanbiedingen voor een biologisch product. Het aantal aanbiedingen voor producten met een Beter Leven keurmerk is verwaarloosbaar
(<0,5 procent).

Bron figuur: Wakker Dier

Opvallend is dat er relatief veel aandacht is voor biologische producten die speciaal voor baby's en/of peuters zijn bedoeld. Hieronder vallen bijvoorbeeld zuivelhapjes, -papjes en poedermelk. Verder inzoomend op de productgroepen, is te zien dat bij karnemelk, melk en yoghurt naturel wel wat meer biologische aanbiedingen voorkomen. Bij kwark naturel en stukken Nederlandse kaas is het aandeel biologisch laag.

De monitor
Wakker Dier houdt sinds 1 januari 2022 de zuivelaanbiedingen bij van de twaalf grootste supermarkten. De zuivelmonitor omvat verschillende productgroepen, zoals melk, kaas, yoghurt, kwark, melk- en yoghurtdranken, room, spreads, toetjes, boter en zuigelingenvoeding. Voor deze zuivelanalyse is alleen gekeken naar producten van koemelk.

Klik hier voor een factsheet met de verzamelde cijfers.

Publicatiedatum: