Op 7, 8 en 9 juli 2023 heeft in Frankrijk de 23ste editie van Rencontres Economiques d'Aix-en-Provence plaatsgevonden. Dit jaar was het thema van het bio-evenement "Hoop doet herleven" om "belanghebbenden aan te zetten tot actie en zo de voorwaarden te scheppen voor economische, sociale en politieke vernieuwing". Volgens de organisatoren "is er sprake van een samenloop van economische, sociale, gezondheids-, ecologische en geostrategische crises die moeilijk te bevatten zijn."
Les Rencontres Economiques d'Aix-en-Provence, opgericht in 2001, brengt meer dan 300 hoogopgeleide internationale, politiek, civielrechtelijk en economisch goed onderlegde sprekers samen in het Franse Aix-en-Provence om 3 dagen lang te debatteren over de diverse problemen en uitdagingen waar onze landen voor staan. De conferenties waren niet alleen fysiek, maar ook digitaal gratis bij te wonen en te volgen. In 2022 bracht het evenement bijna 6.000 mensen persoonlijk en bijna 500.000 mensen op afstand samen.
Directrice van Agence Bio, Laure Verdeau, maakte tijdens het driedaagse evenement van de gelegenheid gebruik om te benadrukken "dat het noodzakelijk is om zoveel mogelijk mensen, waaronder ook consumenten, goed te informeren en bewust te maken van het belang van biologisch telen en biologische voeding".
"Juist informeren is essentieel om tot een gelijke koopkracht te kunnen komen"
"Om tot een gelijke koopkracht te kunnen komen, is juist informeren essentieel," zegt Laure. Gezinnen die veel biologische producten eten (meer dan 75%) zullen een boodschappenbudget hebben dat – bij een gelijke koopkracht – 12 punten hoger ligt dan dat van gezinnen die geen biologische producten eten.
Waarom zijn biologische producten, zoals bekend, altijd twee keer zo duur als conventionele producten? Omdat bij biologische producten zowel de kwantiteitsmix als de kwaliteitsmix in evenwicht zijn en daardoor gegarandeerd anders zullen smaken dan conventionele producten. De derde mix die bij biologische producten anders is, heeft te maken met de afzetkanalen. In Frankrijk vindt 80% van de aankopen van conventionele levensmiddelen door consumenten in de supermarkt plaats, terwijl de aankopen van biologische levensmiddelen – behalve bij supermarkten – bij nog veel meer afzetkanalen plaats kunnen vinden."