Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet van Andel: "Gaan Nederland beter bekend maken met de mogelijkheden van de rode biet"

Bietenketen verenigt zich in de Bietenclub

Tholen – Twee groenteveredelingsbedrijven, 15 Nederlandse bietentelers en twee verwerkers, samen verantwoordelijk voor ruim driekwart van het marktaandeel van de bieten in de supermarkt en speciaalzaken, lanceerden afgelopen vrijdag gezamenlijk de Bietenclub. Dit gebeurde tijdens een samenkomst in De Beleving in Zeewolde. Ervaren bio-bietenteler Piet van Andel vertelt graag wat meer over dit samenwerkingsverband: "We gaan nu vijf jaar lang, onder regie van het Food Cabinet, allerlei acties organiseren om Nederland beter bekend te maken met de mogelijkheden van het mooie en gezonde product rode biet."

De bietenketen verenigt zich in de Bietenclub om de rode biet weer op het menu te krijgen. Piet: "Wij laten met de Bietenclub zien dat je ook op productniveau al stappen kan zetten. We geloven echt dat de biet als symbool voor goed en lekker eten, met de lokale duurzame teelt en veel gezonde voordelen, een bijdrage kan leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen. Gezond en duurzaam eten hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, en de rode biet ligt voor het oprapen als lokaal geteelde oplossing. De Bietenclub bestaat uit een groep echte bietenfans die de kracht van de biet hebben ontdekt, en dat gaan we nu gezamenlijk aan Nederland vertellen!"

Piet van Andel.

De Bietenclub staat voor een categoriebenadering vanuit de hele keten. Piet vertelt dat het initiatief voor de Bietenclub genomen is door Beetz, een onderdeel van Bio Brass. "Zij hebben een mooi product ontwikkeld en leveren heel veel aan Nederlandse supermarkten en de volgende stap is dat Nederlanders wat meer bekend moeten worden met de rode biet. We hebben besloten om het bottom-up aan te pakken. Met veredelingsbedrijven Bejo Zaden en Rijk Zwaan, verwerkers - waaronder Bio Beta - en de telers. Onze hele telersgroep, alle telers die aan ons leveren, is lid geworden van De Bietenclub."

Hij geeft aan dat het bijzondere aan deze nieuwe samenwerking is dat de hele keten betrokken is bij de promotie. De lancering van deze Bietenclub markeert een nieuwe stap in de missie van de betrokkenen om de biet vast onderdeel te maken van het voedingspatroon. Met een stevig samenwerkingsverband van de gehele keten, van zaadveredeling tot verwerking, wordt er niet vanuit een of meerdere merk(en) gefragmenteerd gecommuniceerd, maar vanuit de kracht van de biet zelf.

Biet it
De komende jaren wordt er onder het motto Biet it gezamenlijk campagne gevoerd. De campagne stelt de biet centraal en moet deze laagdrempelig en toegankelijk maken. De rode biet is bij iedereen bekend, maar veel mensen (met name jongere consumenten) weten nog niet goed wat ze ermee moeten koken, of hoe ze bieten moeten bereiden. Slechts 1 op de 3 mensen in Nederland eet biet (GfK, 2022), terwijl deze veel voordelen heeft, onder meer op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. De biet heeft een lage prijs, is gemakkelijk te telen, leent zich goed voor biologische teelt, is relatief klimaatbestendig, heeft een hoge voedingswaarde en zorgt voor variatie en kleur op het bord. Met de campagne wordt de biet zowel online als offline jaarrond zichtbaar.

Gerjan Snippe (Bio Brass) brengt een toast uit.

Piet geeft aan dat de Bietenclub wil proberen om de biet meer onderdeel te maken van maaltijden. Dat kwam tijdens de aftrap ook duidelijk naar voren. “Daarbij hebben we bijvoorbeeld lasagne gegeten waarin dunne plakjes biet verwerkt waren. Er komen nog wat vernieuwingen bij de komende jaren, dus we willen er echt werk van maken."

Bietenseizoen gaat van start
De aftrap van de Bietenclub valt nagenoeg samen met de start van het nieuwe bietenseizoen, vertelt Piet: "Ik heb toevallig net gesproken met onze teler die de vroegste bieten heeft en hij gaat woensdag rooien. We koersen altijd een beetje op 21 juni. Maar we hebben een nat en koud voorjaar gehad, waardoor het allemaal wat vertraging opgelopen heeft."

Voor meer informatie:
Bietenclub
[email protected]
www.bietenclub.nl