Free From Functional Food & Health Ingredients, Europa's innovatieplatform voor de free from, biologische, veganistische, functionele en ingrediënten voedingsindustrie, vierde haar 10e editie in Amsterdam met een groot aantal bezoekers en een hoge kwaliteit van mainstream retailers.
Duizenden belangrijke vertegenwoordigers, werkzaam bij onder andere Albert Heijn, Lidl, Jumbo, COOP, Aldi, Spar, Plus, Carrefour, Dekamarkt, en meer inkopers van vergelijkbare bedrijven, passeerden de deuren gedurende het tweedaagse evenement. Meer dan 5.400 bezoekers uit meer dan 60 landen wereldwijd waren aanwezig om bijna 300 leveranciers te ontmoeten, te leren over de allernieuwste productinnovaties en de toekomstige trends te ontdekken die de koers van de sector in de komende jaren zullen bepalen.
Innovatieve inzichten
Bezoekers van de beurs werden uitgenodigd om conferentiesessies bij te wonen waarin de belangrijkste onderwerpen werden besproken die de agenda van de sector domineren. De sessies waren opgebouwd rond drie trends - Free-From Retail, Vegan and Plant-Based en Supplier and Insights - en werden gegeven door meer dan 65 deskundige sprekers, waaronder ProVeg International, IRI Worldwide, Döhler, Foodvalley, Wageningen University & Research en FMCG Gurus - en boden inzicht in de nieuwste onderzoeken, analyses en belangrijke trends in de sector. Deze werden ondersteund
door uitgebreide netwerkmogelijkheden en de nieuwste productontwikkelingen van de belangrijkste exposanten.
Gezien de populariteit en de groei van de categorie waren enkele van de populairste sessies in het Free From Retail theater te vinden. De glutenvrije presentatie van Floris van Overveld van AOECS ging
over het onderwerp 'How will the revised AOECS Standard and Gluten Free Addendum affect gluten free Food Business Operators'. Deze sessie trok veel publiek, wat de groeiende belangstelling op dit
gebied onderstreept. Frank Quix, oprichter van Q&A Insights and Consultancy, gaf een exclusief kijkje in hun nieuwe rapport 'Foodretail towards 2030' met inzichten van Albert Heijn en andere grote
retailers.
Ook presentaties in de Vegan & Plant-Based stroom bleken populair, met Mathilde Alexandre van de toonaangevende internationale voedselbewustzijnsorganisatie ProVeg, die het debat tussen
plantaardig versus cellulaire landbouw besprak. Sluiten deze categorieën elkaar uit of zijn het veelbelovende aanvullende strategieën?
De presentaties over Supplier & Insights, erg interessant voor bezoekers, boden bedrijven de gelegenheid om hun inzichten te delen en de aanwezigen te voorzien van de allernieuwste informatie
over de sector om hen te helpen de richting van hun bedrijf te bepalen. De presentaties van toonaangevende exposanten op het evenement - waaronder R Biopharm, Zeelandia en Ctic Cita -
waren zoals altijd populair en omvatten diepgaande onderzoeken van een breed scala aan onderwerpen, waaronder het beheer van allergenen, de uitdagingen van glutenvrije producten, inzichten in voedseltrends en de toekomstige voeding en nog veel meer.
Succes bekronen
De Awards van dit jaar, die de beste producten en bedrijven in de aandacht brengen, waren volgens de beursorganisatie een echte highlight op het event. De exposanten werden in vier belangrijke categorieën onderscheidden. Het Merk van het jaar werd toegekend aan het Oostenrijkse bedrijf Landgarten GmbH & Co. Het bedrijf,
dat werd opgericht in 1989, biedt de ontwikkeling, productie en verfijning van innovatieve snacks en de beste traktaties voor lichaam en geest. De tweede plaats voor Merk van het Jaar ging naar LilaLou
Biscuits.
Het was een zware strijd in de categorie Product van het Jaar, maar de verdienstelijke eerste prijs ging naar het Spaanse bedrijf Sanygran met hun product 'vegan tonijn'. Het oorspronkelijke doel van het
project was de ontwikkeling van een geëxtrudeerd voedingsproduct op basis van peulvruchten en granen dat vlees zou kunnen vervangen en geschikt zou zijn voor mensen die geen dierlijke voedingsproducten eten, zoals veganisten en vegetariërs. Runner up was Zero Carb Company met hun product Zero Carb Bread.
De prijs voor Nieuwkomer van het Jaar ging naar het geweldige bedrijf Intolerants. Het bedrijf biedt verschillende veganistische en glutenvrije producten aan. Het meest innovatieve product dat zij aanbieden is een glutenvrij, veganistisch, suikervrij ei. De runner up voor de Nieuwkomer was Veggie Crumbz met een innovatieve manier van frituren.
Bonvita nam de Lifetime achievement award mee naar huis. Ze hebben een grote verscheidenheid aan chocolade. Het smaakt niet alleen goed, maar de chocolade is Fair Trade, 100% veganistisch en
glutenvrij. Het bedrijf gebruikt rijstmelk en geen koemelk. Dit maakt de chocolade 100% veganistisch en dit is de reden waarom dit bedrijf de Lifetime achievement award verdient heeft!
Over het succes van de beurs dit jaar zei Ronald Holman, directeur van Free From Functional Food & Health Ingredients: "We zijn weer helemaal weggeblazen door de respons op de beurs dit jaar in
vergelijking met vorig jaar. Niet alleen overtrof de beurs al onze verwachtingen wat betreft bezoekers en exposantenaantallen, maar het belangrijkste is dat de sfeer onder de aanwezigen uiterst positief
was. Bezoekers konden nieuwe en opwindende producten van exposanten ontdekken, leveranciers deden zaken met de detailhandel en fabrikanten die zij wilden ontmoeten, afgevaardigden spraken
uiterst positief over conferenties en over het algemeen leek de sector na een paar moeilijke jaren weer te bruisen van leven. Ik wil de winnaars van onze prijzen - die allemaal zo hard hebben gewerkt
om te komen waar ze nu zijn - van harte feliciteren."
"We gaan nu verder met het plannen van ons volgende evenement - Free From Functional Food & Health Ingredients in Barcelona, dat al voor 65% is geboekt na ons succes tijdens de edities in Amsterdam en Barcelona. Het zal plaatsvinden op 30-31 mei 2023 en we kijken er erg naar uit om de industrie over een paar maanden te verwelkomen in de FIRA."
Klik hier voor meer informatie over de Free From Functional & Health Ingredients Expo, die van 30-31 mei 2023 terugkeert naar de FIRA Barcelona.