Uit het recent uitgevoerde prijsonderzoek door BNNVARA-programma Kassa komt Dirk als de goedkoopste uit de bus van de 6 landelijke supermarkten. Wanneer je de consument echter vraagt om het hele assortiment te beoordelen en ook de kwaliteit erbij te betrekken daalt Dirk naar plaats 4, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Al sinds de start van het onderzoek in 2015 is Lidl de winnaar als het om prijs-kwaliteit gaat en moet Dirk genoegen nemen met de vierde positie.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Zelfs in deze tijden van extreme inflatie is de laagste prijs niet het enige waar de supermarktklant naar kijkt. De kwaliteitsbeleving speelt nog steeds een belangrijke rol. En het tv-programma Kassa bekijkt in zijn boodschappenmandje de winkelprijzen van slechts 26 producten, terwijl de consument het hele assortiment beoordeelt. Hierdoor is Dirk als Kassa’s nummer één in prijs voor de inflatiegevoelige consument toch niet de favoriet. Daarnaast speelt ook het promotiebeleid van de supers een belangrijke rol. Uit de onderzoekscijfers blijkt dat qua aantrekkelijkheid van het promotiebeleid Lidl wederom de nummer één van Nederland is en Dirk op de vierde plek komt. Opvallend is de positie van Albert Heijn die, mede dankzij flinke media-investeringen, onder het winkelend publiek de derde plek krijgt voor zijn aanbiedingen. Aldi krijgt in het Kassa-onderzoek de laagste ranking, terwijl de consument de Duitse keten zowel om zijn prijs-kwaliteit als zijn aanbiedingen op plaats twee zet.’
Landelijke supermarkten met de beste prijs/kwaliteitverhouding volgens de consument
1. Lidl
2. Aldi
3. Jumbo
4. Dirk
5. Albert Heijn
6. Plus
Goedkoopste, landelijke supermarkten volgens Kassa’s boodschappenmandje
1. Dirk
2. Lidl
3. Jumbo
4. Albert Heijn
5. Plus
6. Aldi
Landelijke supermarkten met de aantrekkelijkste aanbiedingen volgens de consument
1. Lidl
2. Aldi
3. Albert Heijn
4. Dirk
5. Jumbo
6. Plus
Onderzoek onder 14.000 respondenten sinds 2015
Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 14.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
Bron: Hendrik Beerda brand consultancy