Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We sensibiliseren consumenten en nodigen voedings- en FMCG-producenten uit om toeleveringsketen circulair te maken"

Pieter Pot drijft campagne voor verpakkingsvrije producten op

Pieter Pot voert vanaf vandaag en gedurende oktober campagne om consumenten én de grote spelers uit de voedingsindustrie uit te nodigen om meer in te zetten op verpakkingsvrije producten. Pieter Pot trekt al sinds 2019 ten strijde tegen het gebruik van éénmalige (plastic) verpakkingen, want één huishouden kan tot 1.500 verpakkingen per jaar uitsparen. Uit de resultaten van z'n Plasticvrij-enquête blijkt dat 73,7% van de Vlamingen vindt dat er meer verpakkingsvrije voedingsmiddelen moeten zijn in het aanbod van supermarkten en kleinhandel. "Om een afvalvrije toekomst te bewerkstelligen nodigen we spelers uit de voedings- en FMCG-industrie uit om samen aan een duurzame, verpakkingsvrije toekomst te werken", zegt Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot.



Pieter Pot, de eerste online supermarkt die boodschappen levert in herbruikbare bokalen, voert z'n strijd naar een verpakkingsvrije consumptieketen in de maand oktober verder op via een campagne met als tagline: Pieter Pot nodigt je uit voor een afvalvrije toekomst. Het idee is om het merk en z'n missie - om voor verpakkingsvrij consumeren te kiezen - in de kijker te zetten in Vlaanderen. Zo kan een gezin in een jaar tijd liefst 292,5 kilogram CO2 en 48,3 kilometer heen-en-weer naar de vuilnisbak besparen.

Consumenten worden uitgenodigd om zich mee in te zetten voor een afvalvrije toekomst. Begin oktober lanceert Pieter Pot ook een mobiele app waarin klanten nog makkelijker, gebruiksvriendelijker en overzichtelijker kunnen bestellen.

"Het is belangrijk om de gigantische afvalberg te verkleinen. Zowel aan de zijde van consumenten, maar ook in de toeleveringsketen. We nodigen alle grote spelers van FMCG uit om met ons aan tafel te zitten, en de uitdagingen die bij verpakkingsvrije producten komen kijken samen te tackelen. We zijn vastberaden om de huidige verpakkingscyclus te doorbreken en volledig circulair te maken", zegt Jouri nog.

In 2019 maakten papier en karton 38% uit van het totale gewicht van alle op de markt gezette verpakkingen in België. Op plaats twee en drie volgden glas (23%) en plastic (19%). Hoewel 84% van alle verpakkingen gerecycleerd worden, kost dat veel energie en veroorzaakt het meer CO2-uitstoot dan het hergebruiken van een verpakking. Plastic en karton dat in aanraking komt met voeding is verplicht om deels uit nieuw materiaal te bestaan. Daardoor is voedsel dus nooit uitsluitend verpakt met gerecycled plastic of karton. Oneindig recyclen is sowieso onmogelijk, en dat restdeel komt bijgevolg terecht op de vuilnisbelt, verbrandingsoven of in de natuur. De totale kost van zwerfafval in Vlaanderen wordt berekend op 160 miljoen euro.

Grote meerderheid Vlamingen stoort zich aan wegwerpverpakking
De grote meerderheid van de Vlamingen stoort zich aan wegwerpverpakkingen in de supermarkt. Uit onderzoek eerder dit jaar, uitgevoerd door iVox in opdracht van Pieter Pot in het kader van Mei Plasticvrij, kwam duidelijk naar voor dat 73,7% van de Vlamingen meer verpakkingsvrije voedingsmiddelen in de winkel wil zien. Vooral wegwerpverpakking rond koekjes, snoep en chocolade (53,4%), voorverpakte maaltijden (36,9%) en frisdranken en fruitsappen (32,6%) zouden ze minder vaak willen zien. 76,5% vindt dat er in het algemeen te veel verpakkingen rond producten zitten.



Verpakkingsvrij als standaard in industrie
Al meer dan 8.000 Vlamingen zijn klant en elke geleverde glazen bokaal of fles betekent één bespaarde wegwerpverpakking. Pieter Pot heeft ondertussen al meer 3 miljoen wegwerpverpakkingen uitgespaard en steekt de ambitie om de gehele boodschappenketen verpakkingsvrij te maken niet onder stoelen of banken. Hiervoor daagt het producenten uit hun verpakkingen te herdenken. Door met leveranciers en producenten in gesprek gaan, praktische tips en tricks uitwisselen, hoopt Pieter Pot een positieve verandering teweeg te brengen. Want voor meer impact en minder verpakking is het noodzakelijk dat behalve de consument ook de leverancier een inspanning levert. Samen op weg naar een afvalvrije toekomst waar verpakkingsvrij de standaard zal zijn.

Voor meer informatie: www.pieter-pot.be 

Publicatiedatum: