Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China is een strategische, maar geen gemakkelijke markt voor de Italiaans bio-producten

Van alle biologische producten die Italië op de buitenlandse markt afzet, gaat 13% naar China. Een vijfde van de Chinese consumenten, voornamelijk inwoners van Shanghai, houdt van biologische producten. Dit blijkt uit een enquête die het Italiaanse adviesbureau Nomisma heeft uitgevoerd naar de consumptiegewoonten van de inwoners van China ter gelegenheid van de lancering van het Go.China-project, gecoördineerd door FederBio Servizi, in samenwerking met Nomisma, Bologna Fiere en ICE, het agentschap voor de promotie van Italiaanse bedrijven in het buitenland, om Italiaanse biologische bedrijven te begeleiden bij hun intrede op de Chinese markt.

China is een strategische markt voor Italië, dat na de Verenigde Staten de op één na grootste exporteur van biologische producten ter wereld is en een omzet van ruim € 2,6 miljard in het buitenland heeft. Op een conferentie, die op 8 september plaatsvond en werd georganiseerd door FederBio Servizi op Sanatech, werden de instrumenten besproken waarover bedrijven beschikken om hun exportactiviteiten naar het Verre Oosten te ondersteunen.

"De conferentie had een technische inslag en stelde een tool voor om onze biologische bedrijven naar China te brengen”, zegt Aldo Cervi, oprichter van Qualitas Studio en hoofd buitenlandse betrekkingen bij FederBio Servizi. “De Chinese markt is geen gemakkelijke markt voor Italiaanse biologische producten, aangezien ze niet als dusdanig worden erkend door China onder de gelijkwaardigheids- of conformiteitsregeling."


(Foto: Sana persbureau)

"Om dit internationaliseringsproces te vergemakkelijken”, vult Xueying Yang, projectmanager bij FederBio Servizi, aan, “hebben we een overeenkomst getekend met het China Organic Food Certification Center (COFCC), de belangrijkste officiële controle- en certificeringsinstantie voor biologische producten in China, geautoriseerd door het Chinese ministerie van Landbouw."

FederBio Servizi, een adviesbureau, heeft een speciaal luik geactiveerd om de relaties met de certificeringsinstantie COFCC te vergemakkelijken.

Marketing is fundamenteel
Nomisma heeft op basis van haar analyse in het "Focus China"-onderzoek berekend dat slechts 14% van de consumenten tussen 18 en 55 jaar de voorkeur geeft aan bio made in China. Marketing heeft een grote invloed. 21% van de geïnterviewden liet weten dat ze steevast voor hun favoriete of een bekend merk kiezen. 18% baseert zich op de aanwezigheid van het bio-symbool (het groene blaadje). 15% let op de verpakking en de informatie op het etiket. Slechts 14% van de consumenten wordt beïnvloed door de prijs (8% voor de aanwezigheid van een promotie en 6% voor de lage prijs). 

De gemiddelde Chinese bio-consument ziet er als volgt uit: 76% is lid van een huishouden met een inkomen van meer dan 16.000 renminbi (meer dan € 23.000), 74% heeft een hoog opleidingsniveau, 70% is een enthousiaste gebruiker van e-commerce, 68% is zelfstandig ondernemer of heeft een vrij beroep, 68% woont in Shanghai, 67% heeft een gezin met kinderen en 66% is een millennial (tussen de 26 en 40 jaar oud).