Tholen – Bij proeverijen zijn mensen verrast dat het bedoeld is voor baby’s en sterrenchefs willen er hun naam aan verbinden. Onlangs kwam er een nieuwe babyvoedingslijn op de markt. De producten van Babe vallen op door de ingrediënten - ze bevatten superfoods en kruiden – en door een productiemethode die anders is dan gebruikelijk. Deze week nomineerde de vakjury de lijn voor de Baby Innovation Award in de categorieën Feeding en Green.
Twee jaar geleden startten Jasmine Azadbari en Dennis Nijs met dit concept. Oos Kesbeke, bekend van de tafelzuren, werd erbij betrokken als producent en is inmiddels partner. Tijdens het proces werd ook IJsbrand Velzeboer, voedingstechnoloog, benaderd om het proces en de ontwikkeling te beschrijven. “Al onze ziel en zaligheid zit erin en het maakt ons trots dat we de producten zonder concessies op de markt hebben kunnen zetten”, blikt Dennis terug.
Gepasteuriseerd
Voor babyvoeding gelden de meest strenge regels. Wat dat betreft is het niet de makkelijkste categorie om nieuwe producten in te lanceren. Waar de meeste babyvoeding wordt gesteriliseerd, worden de producten van Babe gepasteuriseerd. "We stomen de voeding bij een temperatuur van 72 graden. Door die milde verhitting blijft de voedingswaarde intact en behoud je alle smaak", legt Dennis uit. "We wilden houdbare babyvoeding maken die niet in de koelkast hoeft, duurzaam en heel puur is. Zo zijn we uitgekomen op het pasteuriseren. IJsbrand is gaan puzzelen met de ingrediënten om een bepaalde zuurgraad te krijgen die nodig is om het product houdbaar te maken. De potjes zijn 12 maanden lang houdbaar buiten de koeling. Van elk ingrediënt is onderzocht wat de voedingswaarde is en wat het kan doen. Sommige zaden kunnen bijvoorbeeld gaan kiemen nadat het gekookt is, die gebruiken we daarom niet. IJsbrand hielp ons ook uit te vinden waar we onze grondstoffen het best vandaan konden halen. Zo zijn we o.a. bij DO IT, Energy Food Ingredients, De Weerd Specerijen en Nature Favours terechtgekomen en met hen hebben we een plan gemaakt over onze ingrediënten."
Opvallende ingrediënten
Aan de smaken is veel aandacht besteed. Jasmine is de bedenker van de 6 smaken die ze door een groep mensen liet proeven. Dennis: "We hadden er niet bij gezegd dat het babyvoeding was. De reacties waren heel positief en mensen waren heel verrast toen ze hoorden dat het bedoeld was voor baby’s." Opvallend aan de potjes is de toevoeging van ingrediënten als granaatappel, kokos, acerola, lijnzaad, kurkuma en gember. "De kruiden en ingrediënten voeden het lichaam en stimuleren de spijsvertering, het immuunsysteem, de darmen, de ogen, stofwisseling, hersenen, schildklier en botten. De combinaties van kruiden zorgen ook dat kinderen een breder smaakpallet ontwikkelen", vertelt Jasmine. "We zien deze voeding eigenlijk als bouwstof voor de toekomst. Vroeg beginnen is later winnen", vult Dennis aan.
Er zijn drie ontbijtpotjes op basis van havermout: Sunset Sky, met onder meer kokos, banaan en dadel; Spotted Summer, met mango, peer, kardemon en kaneel en Painted Lady, die onder meer rode biet, nootmuskaat en peer bevat.
De overige drie smaken zijn geschikt voor het diner. Purple Emperor bevat zoete aardappel kikkererwten en granaatappel; Forest Pearl is een combinatie van pompoen, wortel en acerola kers en Silver Moon tot slot combineert linzen met mango en kokos. De zes smaken bevatten ieder minimaal acht ingrediënten, ze zijn biologisch, plantaardig, vrij van gluten, lactose en allergenen en er zijn geen e-nummer, zout of suiker aan toegevoegd.
Verkrijgbaarheid
Onlangs werden de producten gelanceerd. Ze zijn al te verkrijgen via Amazon, Bol.com en Gorilla’s. “Zeker die laatste is ideaal voor mensen die graag zelf eten voor hun kindje maken, maar als dat even niet lukt, kun je snel iets gezonds laten komen.” Verdere uitbreiding staat op de planning. Dennis vertelt dat er supermarkten geïnteresseerd zijn en dat er plannen zijn om uit te breiden naar België, Duitsland en de rest van Europa.
Voor het zover is staat er nog iets bijzonders op de planning. De producten werden geproefd door sterrenchefs Jonnie Boer van De Librije en Sidney Schutte van Spectrum. Zij waren zo enthousiast dat zij voor Babe een speciale editie gaan ontwikkelen die rond de feestdagen wordt gelanceerd.
Voor meer informatie:
Babe Foods
+31 (0) 203036006
[email protected]
www.babefoods.com