“In 2017 hebben we voor het eerst gemeten hoeveel verpakkingsmateriaal we jaarlijks gebruiken. Dat was toen tachtig miljoen kilo”, zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn. “In 2025 willen we dat verlaagd hebben met twintig miljoen kilo. We zijn goed op weg en hebben sindsdien al negen miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard. Vorig jaar reduceerden we 2,7 miljoen kilo verpakking, waarvan 1,8 miljoen kilo plastic. Die reductie is het gevolg van nieuwe technieken, slimmer verpakken, beter recyclen en hergebruik van verpakkingen stimuleren.”
Tijdens de doorlopende zoektocht naar minder verpakkingsmateriaal heeft Albert Heijn veel geleerd. Scholte op Reimer: “We zijn trots op de stappen die we hebben gezet, maar beseffen dat het niet genoeg is. Zo maken we onze verpakkingen steeds beter recyclebaar. Dat is cruciaal op weg naar een circulaire economie, waarin afval niet bestaat, maar grondstof is voor nieuwe producten. In 2025 zullen alle Albert Heijn eigenmerkverpakkingen daarom uit 100% recyclebaar materiaal bestaan. Daarnaast wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van gerecycled materiaal, zoals het geval is bij het transparante champignonbakje dat we in 2020 hebben geïntroduceerd.”