Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste bio-top op 4 november 2021 in Zollikofen

De uitdagingen van de bio-branche aanpakken

De eerste bio-top, die op 4 november 2021 aan de BFH-HAFL in Zollikofen plaatsvindt, biedt deelnemers een platform om over uitdagingen binnen de bio-branche te discussiëren en de toekomst van de markt mede vorm te geven. De bio-top is een nieuw event binnen de Zwitserse bio-branche, die op 4 november 2021 aan de Hogeschool voor landbouw-, bosbouw- & levensmiddelen-wetenschappen (BFH-HAFL) in Zollikofen plaatsvindt. Groenten staan tijdens deze top centraal. Concreet gaat het over food waste, regionale toegevoegde waardeketens en innovatieve verkoopvormen. Over deze onderwerpen vinden lezingen plaats, gevolgd door best practice voorbeelden. In de middag kunnen de deelnemers zelf actief deelnemen aan workshops.

Kok uit kanton Bern strijdt tegen food waste
In Zwitserland gaat circa één derde van de geproduceerde levensmiddelen verloren of wordt weggegooid op de weg van de akker naar het bord. In Zwitserland is er jaarlijks sprake van circa 330 kilogram food waste per persoon. Dat is niet nodig: op de bio-top toont Mirko Buri, die in Köniz het no food waste restaurant 'mein Küchenchef' runt, hoe levensmiddelverspilling voorkomen kan worden. Een ander thema zijn regionale toegevoegde waardeketens.

Tuinbouwwetenschapper Anja Vieweger geeft aan het 'Forschungsinstitut für biologischen Landbau' (FiBL) onderwijs in de principes van de biologische landbouw. Tijdens de bio-top legt ze uit hoe door middel van netwerken en ondersteuning van lokale marktspelers een vergroting van de toegevoegde waarde in de regio behaalt kan worden en de economie op het platteland versterkt kan worden.

Het derde onderwerp is de digitalisering. Bij de afzet van hoogwaardige bio-levensmiddelen moeten verschillende aanpakken en verkoopvormen gekozen worden om de consumenten op de juiste (social media) kanalen te bereiken. Juval Kürzi richtte in 2020 het Zwitserse biologische start-up bedrijf Wild Foods in Frutigen op. Hij toont tijdens de bio-top hoe hij nieuwe verkoopvormen gebruikt om mensen attent te maken op zijn producten.

Datum: 4 november 2021, 9:00–16:45 uur – BFH-HAFL, Zollikofen (of online)

Voor meer informatie: www.bio-gipfel.ch 

Publicatiedatum: