Tholen - Door de Brexit moeten Britse bedrijven die biologische producten in Europa afzetten, in veel gevallen hun certificering opnieuw regelen. Eén van hen is Spice Root, een bedrijf dat biologische kruiden, supplementen en superfoods levert. Waar voorheen de goedkeuring van Soil Association Organic automatisch betekende dat zij hun producten als biologisch op de Europese markt mochten afzetten, is er nu een Europees certificaat nodig om dat te kunnen.
Ullaas Misra en Devyani Sharma richtten in 2014 Spice Root op.
Vestiging in Nederland
Spice Root besloot daarom het Skal-certificaat aan te vragen, die onlangs met succes werd verkregen. "We kozen voor een Nederlands certificaat omdat we onze activiteiten vanuit Nederland willen uitbreiden", vertelt co-founder Ullaas Misra. "Nederland is perfect voor distributie naar de rest van Europa. We zijn al actief op de Nederlandse markt en momenteel richten we er een kantoor in om straks daar vandaan de Europese markt opnieuw gaan bedienen."
60 procent van de deelnemende telers is vrouw.
Teelt in India
Het bedrijf werd in 2014 door Ullaas Misra en zijn vrouw Devyani Sharma opgericht. Het begon klein met de import van superfoods en kruiden vanuit India naar Londen. In de jaren die volgden begon het bedrijf de hele keten te beheren. "Elk product kunnen we nu traceren tot aan de teler. We hebben zo'n duizend telers in ons programma, Zij telen in totaal op ruim 200 hectare. We werken veelal met kleine bedrijven. Zestig procent van de telers is vrouw. We helpen de telers om het land en de teelt biologisch te krijgen. Daarvoor moeten we hen overtuigen van de meerwaarde van biologische landbouw op lange termijn."
Consultants ondersteunen de telers met hun kennis over biologische landbouw.
Het team telt zo'n tien werknemers en daarnaast worden er ongeveer 25 consultants ingehuurd die in India hun kennis delen met de telers. Alle producten worden in Europa door laboratoria zoals Eurofins getest voordat ze op de Europese markt komen.
Focus op gezondheid
Ullaas merkt dat er zeker in het afgelopen jaar meer aandacht is gekomen voor zijn producten. "Waar we voorheen richtten op de biologische klant, is die focus steeds meer verschoven naar het type consument dat veel bezig is met gezondheid. Het afgelopen jaar was een ramp op het gebied van gezondheid en dus is men veel meer bewust geworden van de waarde van biologische ingrediënten. Ik denk dat die bewustheid in de komende jaren alleen maar gaat toenemen."
Ondertussen wil Spice Root wil het aantal telers in de komende jaren flink uitbreiden. "Dat geeft ons meer stabiliteit. Als we meer grondstoffen hebben om uit te putten, kunnen we grotere stappen maken en voor meer telers het verschil maken. Verder willen we de keten nog duurzamer maken, bijvoorbeeld de logistiek. We zullen blijven werken aan manieren van transport die passen bij het duurzame karakter van onze producten."
Voor meer informatie:
Spice Root
+44 (0) 203 409 5174
[email protected]
www.spice-root.com