Sylvia Kuria is een bio-teler in Kenia die Sylvia's Basket heeft opgericht, een tuinbouwbedrijf in Limuru, dat zich inzet om haar klanten verse bio-groenten te leveren. Ze is ook ambassadeur van IFOAM-Organics International en heeft workshops gegeven om vrouwen en andere kleine telers te leren hoe ze biologische voeding kunnen telen.
"Toen ik vijf jaar oud was, maakte ik een acht uur durende reis van Nairobi naar West-Kenia om mijn grootouders te bezoeken. Ik bewonderde de prachtige omgeving van Limuru en zei brutaal tegen mijn moeder dat ik, als ik groot was, met een jongen uit Limuru zou trouwen en boer zou worden! Mijn moeder lachte het weg tot begin 2004, toen ik ook een brutale verklaring aflegde dat ik mijn jongeman uit Limuru had gevonden en dat we dat jaar zouden trouwen!
Het is nu 35 jaar geleden sinds mijn eerste verklaring en ik weet dat dromen uitkomen. Ik ben momenteel getrouwd en teler in Limuru. Ik ben geboren en getogen in de stad, dus je kunt je voorstellen hoe weinig vertrouwen de mensen hadden in dit stadsmeisje dat het verschil niet kon zien tussen een bonenplant en onkruid!
Ik was te enthousiast om me er iets van aan te trekken en begon al snel met het telen van een verscheidenheid aan bio-groenten in mijn moestuin. Mijn gezin begon te genieten van een grote verscheidenheid aan groenten en mijn onderneming bleek een groot succes, want we hadden altijd meer dan genoeg te eten.
De natuurlijke progressie was om mijn hobby om te zetten in een bedrijf. Na drie jaar een succesvolle moestuin te hebben ontwikkeld, begon ik met het leveren van groenten aan een paar vrienden in Nairobi. Dat was niet zo moeilijk, want toen teelde ik nog maar op een halve ha. Toen besloten we om op te schalen zoals elk ander bedrijf dat zou doen en kochten we 15 ha. Op dit land verbouwden we uitsluitend bio-voeding, volgens agro-ecologische principes.
We verkochten de meeste van onze kostbare kwaliteitsgroenten op de lokale markten, waar het nooit als biologisch werd erkend, en tegen lage prijzen aan hebzuchtige tussenpersonen. Het was erg frustrerend, vooral na de strijd tegen plagen, ziekten, droogte en onbetrouwbare arbeidskrachten.
Op een dag in oktober 2019, zei ik: 'Genoeg is genoeg!' Ik ging online, zocht naar ruimte en beveiligde een piepklein kraampje om onze producten te verkopen. Ik nam vervolgens contact op met al mijn netwerken en begon bio-telers in het hele land te bezoeken met het goede nieuws dat ze een winkel zouden hebben die elke week al hun producten zou kopen. Ik ging ook online en vertelde iedereen die onze sociale media platforms wilde volgen dat er een betaalbare biologische winkel zou worden geopend.
Sommige vrienden en familie waren er heel zeker van dat ik te ambitieus was, maar dat klonk voor mij meer als een aanmoediging. Ik heb immers nog nooit gehoord van een middelmatig persoon die iets heeft overwonnen.
Ik opende de winkel in november 2019 en toen begonnen de slapeloze nachten. Van het ene op het andere moment werd ik een online marketeer. Ik verlaadde sla onder de brandende zon en tegen de tijd dat ik het verkocht, was het een verschrompeld blad. Ik nam 10 fulltime medewerkers aan en concentreerde me op het bewustmaken van mensen over waarom ze zouden moeten stoppen met het eten van voeding die met giftige stoffen is besproeid.
Intussen kocht ik producten van zeer hoge kwaliteit van tientallen kleine telers in heel Kenia. Ik probeerde een mentor te vinden, maar toen dat niet lukte, besloot ik telers op te leiden om over te schakelen op bio-teelt.
Ik realiseerde mijn droom en maakte er een missie van om hard te blijven werken tot ik mijn Afrikaanse broeders en zusters veilige bio-voeding zie eten. Biologisch is tenslotte voor iedereen en niet voor een select groepje. Onthoud, alleen 'De mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, zijn degenen die het doe,' zoals Steve Jobs zei."