Tholen - De Ramadan zorgt traditiegetrouw voor een grote piek in de dadelverkoop. "De week voor de Ramadan komt de verkoop van medjoul-dadels altijd tot een hoogtepunt, maar nog altijd blijft de verkoop goed doorlopen", vertelt Dirk Jan van Dijk van Palm Fruits uit Bergambacht. "Onze kracht is dat we altijd product op voorraad hebben, ondanks de vertragingen hadden we daarom ook voor de Ramadan voldoende voorraad."
Palm Fruits werkt dan ook samen met de grootste coöperatie van dadeltelers ter wereld, waardoor het de beschikking heeft over 19 miljoen kilo dadels uit Israël, goed voor ongeveer 20% van de wereldproductie. "We zijn een one-stop-shop voor dadels. Met verschillende soorten kwaliteiten, verpakkingen en variëteiten hebben we voor iedere klant wel een passend aanbod", aldus Dirk Jan. "Dit jaar hebben we ons consumentenverpakking voor ons merk La Palma geïntroduceerd en die vinden gretig aftrek op de markt."
"Steeds meer klanten weten ons daardoor te vinden. We maken de afgelopen jaren een forse groei door. Nu met de Ramadan is de etnische handel in Nederland, België, Duitsland en Scandinavië de grootste klantenkring, maar ook het supermarktkanaal doet goed mee. Ik vind het een goede ontwikkeling dat supermarkten steeds meer inspelen op de Ramadan. We juichen het ook toe dat de dadels steeds vaker op de AGF-afdeling worden gepositioneerd, in plaats van bij de noten."
"Maar ook buitenom de Ramadan zit de consumptie van Medjoul-dadels in de lift. Ook de Westerse gemeenschap gaat de gezondheidseigenschappen van de Medjoul-dadel waarderen en steeds meer mensen pakken in plaats van een Mars of Snickers een paar dadels mee. De suikerrijke dadels zijn immers veel gezonder om te eten na het sporten dan een energiereep.”
"De oogst dit jaar was op zich goed, al waren er minder premium dadels beschikbaar. De Super Jumbo Premium-dadels zijn in Israël zelfs helemaal uitverkocht. De dadels waren wat kleiner, maar kwalitatief was het wel een goede oogst. Prijstechnisch was het een wat lastiger jaar, waarbij er soms dadels voor in mijn ogen onnodig lage prijzen werden verkocht. Gelukkig kijken de kenners wel naar de prijs-kwaliteitverhouding."
"Inmiddels zijn we alweer druk met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen", besluit Dirk Jan. De oogst van de dadels vindt traditiegetrouw in augustus plaats. De dadels worden na de oogst bij de telers ingevroren om ze vers te houden en komen vervolgens per schip naar Europa. "We verwachten dus weer een fiks volume te ontvangen, want linksom of rechtsom, de klant krijgt altijd de dadels waar hij naar vraagt!"
Voor meer informatie:
Dirk Jan van Dijk
Palm Fruits
Handelsweg 1j
2861 GN Bergambacht
+31 10 437 16 38
[email protected]
www.palmfruits.nl