Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Netto gaat testen met klimaatlabeling om consumenten te helpen bewuste keuzes te maken

Als eerste winkelketen in Denemarken zal Netto klanten helpen om meer klimaatbewuste keuzes te maken door middel van klimaatetikettering van voedsel. Dit wordt gedaan in een pilot in geselecteerde winkels, waar bewegwijzering en etikettering van de producten klanten naar de minder klimaatschadelijke alternatieven leiden. De ambitie is dat het kan bijdragen aan een gemeenschappelijke klimaatetikettering in de detailhandel, waardoor de totale CO2-uitstoot van Denemarken kan worden verminderd.

Veel Denen willen een verschil maken voor het klimaat en hun klimaatvoetafdruk verkleinen. Dit geldt ook voor het winkelen. Met het eerste klimaatlabel van het land helpt Netto nu iedereen die dat wil, klimaatvriendelijke keuzes te maken als ze voor de schappen staan.

Twee op de drie Denen willen minder vlees en meer groenten eten, en een derde van de Denen verwacht binnen twee jaar klimaatvriendelijker te eten. Maar tegelijkertijd vragen veel mensen om hulp en begeleiding, omdat het niet per se gemakkelijk is om erachter te komen wat je moet kopen als je via je winkelgewoonten voor het klimaat wilt zorgen.

Foto: Salling Group 

"Gelukkig willen velen een verschil maken voor het klimaat en onze gemeenschappelijke toekomst. Het is daarom onze verantwoordelijkheid als supermarkt om het voor onze klanten gemakkelijker te maken om artikelen te kiezen met een lagere klimaatvoetafdruk. Nu willen we dat Netto de eerste in Denemarken is die een echt klimaatlabel lanceert dat klanten concreet advies en begeleiding geeft terwijl ze in de winkel zijn", zegt Michael Løve, directeur van Netto.

Samenwerking met experts
Meer specifiek houdt het nieuwe schema in dat klanten in de winkel nieuwe borden en merken in de schappen worden gepresenteerd. Als klant kun je dus zien welke producten een lage klimaatvoetafdruk hebben gekeken naar alle producten in de winkel, en welke een lage klimaatvoetafdruk hebben binnen de individuele productcategorie. Tegelijkertijd word je onder andere geïnformeerd over hoe de klimaatvoetafdruk van individuele productsoorten is binnen zowel groenten en fruit als vlees, vis en gevogelte.

"We hebben geprobeerd een klimaatlabel te maken waar je gemakkelijk doorheen kunt navigeren. En dat kan iedereen die klimaatvriendelijker en minder klimaatschadelijk wil handelen, gebruiken. Het lijdt geen twijfel dat het complex is, en helaas heeft het waarschijnlijk de goede bedoelingen van velen in de weg gestaan. Maar juist daarom is het belangrijk dat we aan de slag gaan en een klimaatlabel lanceren dat het mogelijk maakt om gekwalificeerde en bewuste keuzes te maken", legt hij uit.

De klimaatlabeling is gebaseerd op de grote klimaatdatabase die is opgesteld door de groene denktank CONCITO. Hier wordt de klimaatvoetafdruk van 500 voedingsmiddelen in kaart gebracht, zodat ze over categorieën heen kunnen worden vergeleken. Zowel CONCITO als een aantal andere experts hebben Netto bijgestaan ​​bij het opstellen van het klimaatlabel.

Pilots in Kopenhagen en Horsens
Om te beginnen zal klimaatlabeling als pilot plaatsvinden in twee winkels in respectievelijk Kopenhagen en Horsens, waar de nieuwe duurzame winkel van Netto is gevestigd. De komende maanden zullen ervaringen, feedback van klanten en het daadwerkelijke aankooppatroon worden geanalyseerd om te zien of klimaatlabeling daadwerkelijk bijdraagt ​​aan meer klimaatvriendelijke aankopen.

Gemeenschappelijk klimaatlabel
De ambitie is dat de pilottest kan bijdragen aan een gemeenschappelijk klimaatlabel, waarmee de totale CO2-uitstoot van Denemarken kan worden verminderd. "Als Netto hopen we dat we zeer binnenkort samen kunnen komen op een gemeenschappelijk, nationaal klimaatlabel voor de hele retail. Omdat we geloven dat het een verschil kan maken. Maar het bestaat nog niet en daarom hebben we ervoor gekozen om deze pilot uit te voeren met een klimaatlabel, waar we wat ervaring opdoen en waarmee we aandringen op ontwikkeling. De pilot loopt voor een beperkte periode, waarna we zullen zien hoe de klanten de regeling ontvangen, en we zullen alle ervaringen die we opdoen delen, zodat we de volgende, gemeenschappelijke stappen kunnen zetten."

Publicatiedatum: