De bio-afzet is het afgelopen jaar duidelijk gestegen. Bio-Suisse voorzitter Urs Brändli (foto rechts) is ervan overtuigd dat de duurzaamheidstrend aanhoudt en wil een bio-offensief in de gemeenschapskeukens. "Het was qua afzet zeker een fantastisch jaar. Uiteindelijk is de coronasituatie echter desondanks belastend. Daarom zijn we ook niet in jubelstemming. We zijn echter enorm blij met de toename. Het laat duidelijk zien dat de mensen eerder voor biologisch kiezen wanneer ze de keuze hebben en niet buitenshuis hoeven te eten", zegt hij.
Urs is ervan overtuigd dat de duurzaamheidstrend zich ook na de pandemie voort zal zetten. "We hebben wereldwijd dringende problemen, zoals klimaatverandering, biodiversiteit en gewasverontreiniging. Er komt een nieuwe generatie die zich sterk met deze thema's bezighoudt. Voor de coronapandemie was deze groep zeer actief en ging de straat op. Deze jongeren tonen zich nu solidair met de ouderen en houden rekening met hen. Ze verwachten dat de ouderen zich dan ook solidair ten opzichte van onze toekomst gedragen. Deze ontwikkeling zal in ieder geval doorgaan."
Wat betreft de buitenshuisconsumptie zet de branchevereniging overwegend in op de gemeenschapskeukens. "Voorbeelden uit het buitenland laten zien dat hier het snelste successen geboekt kunnen worden", aldus Urs. "Ten eerste gaat het om een groot aantal maaltijden die dagelijks op scholen, in ziekenhuizen of in tehuizen geconsumeerd worden. Ten tweede heeft de politiek in deze categorie een grote invloed. Juist steden zien steeds meer dat zij niet alleen op het gebied van verkeer of energie een stap richting duurzaamheid moeten maken, maar ook op het gebied van consumptie. Zodra de politiek en instituten dat inzien kunnen er grote successen geboekt worden."
Of bio-producten voor de normale horeca te kostenintensief zijn, laat zich moeilijk beoordelen. "Daarbij is iedere eetgelegenheid, ieder restaurant, een geval op zich. Er is echter in de afgelopen jaren ook daar veel veranderd. Er zijn steeds meer gastronomen die hun gasten garanties willen bieden over de herkomst van de producten. Een eerste stap zijn daarbij meestal regionale producten. Wanneer horecaondernemers zien dat bio-producten goed worden ontvangen, dan zullen er ook steeds meer deze weg kiezen. De trend is natuurlijk langzamer dan in de gemeenschapskeukens, aangezien er niet duizenden menu's in één keer gerealiseerd kunnen worden", schetst Urs tenslotte.
Voor meer informatie:
www.bio-suisse.ch