Veel consumentenklachten bij supermarkten gaan over de grote hoeveelheid plastic verpakkingen om groente en fruit. Zeker als het gaat om biologische producten vragen consumenten zich af waarom juist deze in zoveel plastic verpakt zijn. Supermarkten, retailers en groenteleveranciers hebben de klachten serieus genomen en zijn volop aan het innoveren om plastic verpakkingen te verminderen, aldus Suzanne van der Pijl van Schuttelaar in deze column.
Uitgangspunt is dat het biologische product voor de consument herkenbaar is. Zeker op die plaatsen waar zowel gangbaar als biologisch verkocht wordt, denk aan de markt, de supermarkt en de groentewinkel, moet een vermenging tussen biologisch en gangbaar voorkomen worden. De controle dient waterdicht te zijn.
De laatste tijd verschijnen volop verpakkingsinnovaties, die inzetten op minimaal gebruik van plastic en maximale herkenbaarheid en traceerbaarheid. Bijvoorbeeld de kleine banderol om courgette, het groene voetje en banderol om bananen, een ouwel op een broodje, laserprint op gember en zoete aardappel en kleine stickertjes op appels en pompoen. Ook zonder een plastic verpakking zijn deze producten duidelijk herkenbaar als biologisch. Er liggen nog veel meer innovaties op de plank. Of die straks ook in het schap zichtbaar worden is nog maar de vraag…
Vanaf 1 januari 2022 geldt de nieuwe EU-verordening biologische landbouw (2018/848). In deze nieuwe verordening worden, al vanaf januari 2021, strengere eisen gesteld aan de controleerbaarheid van het biologische product. Fraude met biologisch moet te allen tijde voorkomen worden. Van volledig verpakte producten weet je zeker dat er onderweg geen vermenging met gangbaar heeft plaatsgevonden. Banderollen, ouwels, laserprint, stickertjes voldoen niet aan de definitie van verpakking. Daarmee wordt het biologisch product gezien als onverpakt en dat is volgens de nieuwe EU-verordening niet toegestaan.
Supermarkten en andere verkopers staan nu voor een dilemma: biologische producten weer volledig verpakken? En terug naar de plastic verpakkingen? Plastic geeft tenslotte de meeste zicht op het product. En weg met de onlangs ingevoerde stickertjes, laserprints en banderollen? En hoe dat dan uit te leggen aan de consument, die juist blij was met de vermindering van plastic verpakkingen om groente en fruit?
Een herkenbaar biologisch product, goed controleerbaar, en niet te vermengen met gangbaar product. Dat is het uitgangspunt. Laten we daarbij vervolgens ook aandacht besteden aan andere duurzaamheidsdoelstellingen, zoals het verminderen van plastic verpakkingen. En zo samen zorgen voor een goede definitie van 'verpakt product'. Zodanig dat de consument in de toekomst steeds vaker biologisch groente en fruit koopt, zonder onnodig plastic.
Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners