Duurzaamheid blijft in al haar vormen, van biologisch en Fairtrade tot biodynamisch, een toenemende rol spelen in de productie van voedingsmiddelen over de hele wereld. Maar hoe belangrijk zijn deze claims voor consumenten? Zorgt het feit dat een product milieuvriendelijk is ervoor dat het bovenaan de boodschappenlijstjes terecht komt?
Gezien de onlesbare dorst van de Britten voor alles wat 'groen' is, komt het enigszins als verrassing dat alhoewel 65% van de consumenten aangeeft dat ze merken willen kopen die duurzaamheid nastreven slechts 26% dit ook echt doet. Dit blijkt uit het nieuwe rapport Organics & Sustainability in Drinks dat Proof Insight deelde met Harpers.
Daarnaast bleek uit het rapport dat 37% van de Britse volwassenen milieuproblemen of 'actief afwijst' of 'zich er geen zorgen meer om maakt'.
Slechts 11,5 miljoen Britse volwassenen (22%) willen op actieve wijze het milieu beschermen en duurzame producten kopen. Kwaliteit komt eerst, daarna duurzaamheid. "Pas nadat consumenten overtuigd zijn van de waarde en kwaliteit van een product, zullen ze overwegen of het milieuvriendelijk, Fairtrade of biologisch is", zegt James Scott, directeur van Proof Insight.
Uit het onderzoek blijkt ook dat alhoewel 71% van de consumenten het niet erg vindt om extra te betalen voor kwaliteitsproducten slechts 30% meer wil betalen voor biologische producten. 72% van de Britse consumenten vindt biologische producten te duur. Scott benadrukt daarom dat het belangrijk is 'alleen meer te vragen' voor een product ‘als dat het waard is’. Hij voegt eraan toe: "Consumenten kopen geen alcohol om gezonder te worden. Zorg er dus voor dat de smaak en kwaliteit van je product de prijs waard is."
Het bedrijf benadrukt ook dat de 'de juiste doelgroep' niet evenredig verdeeld is, waardoor merken zich moeten richten op locaties met hoge concentraties groepen die biologische producten waarderen en willen ontdekken. Ook moeten ze op zoek naar specifieke winkels die deze consumenten aantrekken.
Ook blijkt dat het belangrijk is om het maken van de juiste keuze te vergemakkelijken voor consumenten. 44% van de biologische consumenten geeft aan te willen recyclen, maar dat het te veel moeite kost. Dit percentage ligt significant hoger dan het Britse gemiddelde van 27%. "Zorg ervoor dat het overduidelijk is waarom je product goed is – dan voelt de consument zich ook goed", zegt Scott.
Als laatste bleek uit het onderzoek dat de termen 'milieuvriendelijk' (26%), 'duurzame productie' (22%) en 'Fairtrade’ (21%) voor Britse consumenten belangrijker zijn dan 'biologisch' (18%).
Bron: Harpers