Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Online-verkoop biologische gewassen met 182% gestegen

Internationale handelsbeurs Sana omgedoopt tot Sana Restart

De maanden gedurende de lockdown zijn veel ondernemers niet in de koude kleren gaan zitten. De internationale handelsbeurs Sana in het Italiaanse Bologna was voor velen van hen dan ook een aangename en welkome afleiding. De beurs werd voor de gelegenheid omgedoopt tot Sana Restart en alle veiligheidsvoorschriften, zoals voldoende afstand, mondkapjes en ontsmettingsmiddelen, werden in acht genomen.

Klik hier voor de foto's.

Eén van de meest opvallende gegevens die tijdens de beurs werden gepresenteerd, was de grote stijging van de online-verkoop van biologische gewassen. De e-commerce kanalen behaalden de grootste stijging ten opzichte van 2019, namelijk 143%, en dat is hoger dan de omzet verkregen uit online-verkoop van voedingsmiddelen in het algemeen (125%). Ook na de lockdown blijft de online-verkoop van biologische gewassen stijgen en dit segment noteert inmiddels een plus van maar liefst 182% in vergelijking met 2019.

Vanwege het coronavirus was er een beperkt aantal bezoekers welkom op de beurs. De instroom verliep geleidelijk en verdeelde zich over de drie paviljoens. Slechts één ervan stond in het teken van voeding.

Als onderdeel van de Bio Revolution werd ook het SANA 2020 Observatorium gepresenteerd, nuttig voor het monitoren van de kerncijfers van de biologische toeleveringsketen. De cijfers wijzen op een sterke toename van de vraag naar biologische producten en de Italiaanse bio-consumptie is dan ook met 7% gestegen ten opzichte van 2019. De Italiaanse bio-markt heeft een waarde bereikt van €4,3 mld en de export overschreed in 2019 het bedrag van €2,4 mld.

De conferentie

Geofin was één van de bedrijven die aanwezig was op de beurs. “Geofin is blij om aanwezig te kunnen zijn. We hebben geconstateerd dat onze aanwezigheid op een moeilijk moment als deze zeer wordt gewaardeerd. We hebben contact gehad met onze klanten en technici uit de sector en met hen informatie uitgewisseld over de ervaringen van het lopende jaar. In 2021 zal Geofin haar activiteiten in de biologische en geïntegreerde land- en tuinbouw uitbreiden en de ondersteunende diensten versterken”, laat een manager weten.

De afgelopen jaren is het biologisch verdienmodel valide gebleken om in te spelen op de verwachtingen van de consument, waarbij ecologische duurzaamheid en economisch concurrentievermogen worden gecombineerd. De biologische sector heeft daarom een belangrijke rol toebedeeld gekregen in de ‘Van boer tot bord’-strategie, dat door de Europese Comissie in het leven is geroepen op weg naar een gezonder en duurzamer EU-voedselsysteem.

Het vertrouwen van de consument wordt bevestigd door de geleidelijke toename van de verkoop van biologisch voedsel. Dit segment stijgt dit jaar naar 3,6% van de totale uitgaven aan voedingsmiddelen. Een bedrag van €3,9 mld is toe te schrijven aan binnenlandse consumptie, een plus van 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Het vertrouwen van de consument wordt versterkt door de aanwezigheid van een certificeringssysteem dat op duidelijke en begrijpelijke wijze de teeltmethode, etikettering en controle monitort. Italië is Europees leider wat betreft het aantal biologische telers (meer dan 70.000) en verwerkende bedrijven (meer dan 10.000).

De biologische speciaalzaken en zelfstandigen laten een sprong van 8% zien. De dynamiek van de verkoop via andere kanalen (buurtwinkels, apotheken, de markt, etc.) is zeer positief. Met een bedrag van €836 mln in 2020 laat het een groei zien van 10%.

Ook de export van biologische producten doet het goed en was in 2019 goed voor een omzet van €2.425 mln, een groei van 7% ten opzichte van 2018. In 2020 zal de export van biologische producten naar verwachting €2.619 mln bedragen en dat is een groei van 8% ten opzichte van 2019, met een aandeel van 6% op de totale export van voedingsmiddelen.