Net zoals veel andere bijeenkomsten waren de fysieke ontmoetingen bij het project Collegiale Keten opgeschort. Afgelopen week was er, voor het eerst sinds begin van dit jaar, weer een treffen tussen de deelnemers. Mét natuurlijk de COVID-19 voorschriften erbij. Wat voor invloed heeft zo'n periode zonder ontmoetingen? Wat doet het voor het groepsgevoel en wat is het verschil tussen een startende keten versus een groep bedrijven die elkaar al meerdere jaren kent? Marieke Engwerda schreef het volgende verslag:
Marion Schoenmakers laat in het project Collegiale Keten ondernemers hun kernwaarden (her) ontdekken. Niet alleen van eigen bedrijf maar ook die van andere ondernemers binnen de keten. Dit gebeurt met behulp van een unieke, zelf ontwikkelde methode onder begeleiding van ervaren gespreksleiders waarmee uitdagingen doelbewust omgezet worden in planmatige oplossingen ondersteund door alle deelnemers. Het resultaat van de Collegiale Keten methode is een frisse blik op de eigen bedrijfsvoering, verbeterde samenwerking tussen bedrijven en nieuwe kansen voor de deelnemers.
Workshop waarden.
Een goede samenwerking biedt perspectief voor iedereen. De deelnemende bedrijven in de 'Achterhoek' groep hebben dit al mogen ervaren. Al jaren vormen ze samen een keten, van land tot klant met alle tussenliggende schakels. Het project Collegiale Keten helpt hen met de verdieping en versterking van de samenwerking binnen de keten. Deze groep zit in de afrondende fase van het project. Dat ze kunnen terugvallen op een solide samenwerkingsbasis bleek in de bijeenkomst van vorige week. Ervaringen van de hectische Corona periode werden gedeeld. Alle schakels in deze voedselketen zagen de vraag naar hun producten of diensten stijgen. Daarna werd de draad van het project makkelijk weer opgepakt, als vanouds.
Deze bijeenkomst stond de vraag centraal van een consument die zelf de overstap naar producent wil maken. Wat heb je daar voor nodig? Hoe pak je dit aan? Elke ketenpartner had hierover adviezen vanuit zijn of haar eigen perspectief. Het resultaat een helder besluit waarmee de betreffende persoon direct aan de slag kan.
Spreekstok Vuurgesprek.
De andere bijeenkomst van afgelopen week betrof de startende keten rondom lupine. Het verschil met de reeds gevestigde groep was direct duidelijk. Waar de Achterhoek groep doorging waar ze gebleven waren begon de startende groep wederom met verkennende gesprekken. Cruciale vragen als samenwerkingsvorm en hoe kun je kennis delen, kwamen ter sprake. Opvallend was ook dat niet alle deelnemers, om verschillende redenen, aanwezig konden zijn. Diegene die er wel waren gaven in ieder geval aan snel door te willen. Ze zien de meerwaarde van het bouwen aan een sterke keten en willen daar graag de volgende stappen in zetten. De Collegiale Keten methode zorgt ervoor dat de stappen ook daadwerkelijk gezet worden, door draagvlak te creëren, groepsgevoel en niet te vergeten concrete acties af te spreken.
Hoe zinvol samenwerken aan een duurzame keten is hebben we de afgelopen corona periode kunnen zien. Vele mooie initiatieven kwamen van de grond maar een groot deel was van korte duur. Echte, duurzame samenwerking vraagt om investeringen, financieel maar vooral ook ecologisch en sociaal. Dé kracht van de Collegiale Keten methode is om deze abstracte waardes concreet en werkbaar te maken voor alle schakels in de keten.
Bent u geïnteresseerd in de Collegiale Keten Methode? Voor meer informatie: www.collegialeketen.nl
Het project Collegiale Keten wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland en de EU. Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.