Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jose Bernard van Coopabando:

"De biologische bananenexport is een uitdaging voor kleinere telers"

De Dominicaanse Republiek exporteert gemiddeld 400 containers bananen per week en ongeveer 95% daarvan is bestemd voor de Europese markt. Coopabando is een coöperatie van kleine biologische bananentelers in de Dominicaanse Republiek en hun grootste markt is Frankrijk, dat ongeveer 90% van hun volumes absorbeert, terwijl de andere 10% naar Duitsland gaat.

Voornamelijk biologische teelt
"We zijn begonnen met ongeveer 20 kleine en middelgrote telers. Op onze piek hadden we 100 leden, maar nu zitten we op zo'n 30 tot 35," zegt Jose Bernard van Coopabando. "We verschepen ongeveer 10 containers per week en de hele teelt is biologisch." Bernard legt uit dat 85 - 90% van de totale bananenteelt in de Dominicaanse Republiek biologisch is. "Zo'n tien jaar geleden groeide de markt voor biologische bananen heel snel, maar de laatste jaren is deze groei afgenomen. Het groeit nog steeds, maar niet zo snel."

"De concurrentie voor biologische bananen is ook veel groter geworden. Toen we tien tot vijftien jaar geleden begonnen, waren er niet veel andere landen die biologische bananen teelden, maar nu verbouwen landen als Ecuador, Peru, Mexico, sommige delen van Colombia en sommige landen in Afrika ook biologische bananen, dus we zien een zeer agressieve concurrentie van deze andere markten.

Focus op Europese markt
De reden dat Europa de grootste markt voor de Dominicaanse bananen is, is dat er een overeenkomst is die het mogelijk maakt de bananen rechtenvrij in te voeren. "De ACS-landen - Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan - hebben een bevoorrechte toegang tot de Europese markt. De bananen die uit Zuid- en Midden-Amerika komen, moeten een heffing betalen om hun bananen te versturen, maar wij kunnen ze wel belastingvrij versturen. Daarom richten wij ons op Europa als onze belangrijkste markt vanwege dit voordeel, anders is het moeilijk om te concurreren met de Midden- en Zuid-Amerikaanse landen."

Coopabando's belangrijkste focus is Frankrijk, omdat dat de belangrijkste markt is voor hun handelsklanten. De coöperatie is in 2009 van start gegaan met een project opgezet door UGBAN. "We maakten deel uit van een project van een vereniging van telers op Martinique en Guadalupe, op basis van een coöperatief model. Om verschillende redenen hebben we besloten om ons af te splitsen en hebben we Coopabando opgericht. Maar het merendeel van onze contacten kwam uit deze beginjaren en zodoende hebben we onze focus op de Franse markt gehouden. Andere landen, zoals het VK, Nederland en Scandinavië hebben ook een belangrijk marktaandeel voor de Dominicaanse bananen."

Uitdagingen
Een van de grootste uitdagingen voor Coopabando en haar telers is om te kunnen concurreren met de grote telers. "De Europese bananensector is in handen van een paar grote spelers, dus het is echt moeilijk voor ons om nieuwe klanten te vinden en ons bedrijf uit te breiden. Nu zien we ook een verschuiving in de manier waarop de sector wordt gerund: veel importeurs uit Europa, met name uit het VK, komen hierheen en beginnen hun eigen exportbedrijven.

Daarnaast zijn de prijzen voor de bananen elk jaar gedaald. Er is een prijzenoorlog gaande en het is echt een zware tijd geweest voor de kleine telers. Als je erover nadenkt, is een prijsverhoging van 10-15 cent per kilo iets wat de meeste consumenten in Europa nauwelijks zouden merken, terwijl deze paar extra centen een enorm verschil kunnen maken voor de telers. Ondertussen gaan onze productiekosten elk jaar omhoog. Dit betekent dat de telers hier hun fruit vooral aan deze exporteurs zullen verkopen, in plaats van het rechtstreeks te exporteren."

De bananenverkoop is de afgelopen weken ook gedaald als gevolg van de pandemie. "Gelukkig is de productie niet veel beïnvloed. Er zijn uitdagingen geweest, maar geen van onze telers is ziek en de productie blijft op een normaal niveau. Maar we hebben echt een daling van de verkoop gezien sinds de pandemie. Ook op de Franse markt is er nog een ander nadeel, namelijk dat ze elke zomer steeds 30-35% minder verkopen. Met alles wat er nu aan de hand is, is het nog maar de vraag wat er deze zomer gaat gebeuren."

Nieuwe markten
Terwijl de Europese handelsovereenkomst Frankrijk en Duitsland zeer aantrekkelijke markten voor Coopabando maakt, is de VS logistiek gezien een afzetmarkt die veel meer voor de hand ligt. "We willen graag uitbreiden naar de VS. Europa is een grote markt om in te zitten, maar het is een nadeel om slechts in één markt aanwezig te zijn. Het probleem is dat voor zowel de VS als de EU de grootste focus van de markt de grootte van de banaan is, in plaats van de smaak. De Dominicaanse bananen hebben een zeer zoete smaak, maar door ons klimaat en onze groeiomstandigheden zijn ze van nature kleiner. Met name in de VS zijn de vrachtkosten hoger dan die in de EU, ook al is het dichterbij, dus concurreren met grote bedrijven is bijna onmogelijk. Dit maakt het voor ons moeilijk om daar de markt te betreden."

Ondanks dit alles blijft Bernard optimistisch en hoopvol gestemd over de toekomst van de Dominicaanse bananen en Coopabando: "We zijn altijd aanwezig op beurzen zoals Fruit Attraction en Fruit Logistica om ons klantenbestand uit te breiden. Onze focus ligt op het behoud van onze kwaliteit, maar ook op het onderhouden van onze goede relaties met onze bestaande klanten. We kijken hoopvol naar de toekomst," besluit Bernard.

Voor meer informatie:
Jose Bernard
Coopabando
+1 809 572 6219
[email protected]
www.coopabando.org