Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

GfK: 95% koopt biologisch

Meer huishoudens (95,1%) hebben in 2019 biologische producten gekocht, zo blijkt uit nieuw GfK onderzoek (2020) in opdracht van Bionext. Met name de groep consumenten die af en toe voor biologisch kiest, koopt steeds vaker een biologisch alternatief. De overgrote meerderheid (89%) koopt biologische producten gewoon in de supermarkt (Ruigrok, 2020). De stijging lijkt te verklaren door het toenemende aanbod biologische producten bij supermarkten. Volgens het onderzoek zien consumenten biologische voedingsmiddelen voornamelijk als milieu-, diervriendelijk en puur. 

"We zien dat supermarkten steeds meer biologische producten in hun assortiment opnemen wat de toegankelijkheid vergroot, waardoor steeds meer mensen voor biologisch kiezen. Heel fijn, want op die manier kunnen meer mensen kennismaken met biologisch. Naarmate mensen vaker voor biologisch kiezen, gaan ze naast de supermarkt ook eens naar de speciaalzaak", aldus Michaël Wilde, directeur brancheorganisatie Bionext. 

Slechts 14% van de huishoudens die biologisch koopt, geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41%), diervriendelijk (40%) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39%). 

Ondanks dat de verkoop stijgt, blijft prijs de grootste barrière: 68% van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is wel kleiner dan 5 jaar geleden (Consumentenbond, 2019). Toen waren biologische producten gemiddeld 2 keer zo duur als niet-biologische en nu nog 1,75 keer. Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken.

'Meer kennis over de voordelen van biologisch' wordt in het Ruigrok onderzoek als tweede reden genoemd om vaker biologisch te kopen. Als de voordelen van biologisch duidelijker zouden zijn, is de keuze er voor gemakkelijker gemaakt. De Europese campagne Bio lekker voor je is speciaal om deze reden in het leven geroepen. Op het platform wordt content gedeeld over hoe biologische voeding bijdraagt aan het klimaat, de bodem en dierenwelzijn. Tijdens De Overstapweken zijn er veel aanbiedingen, waardoor consumenten 'even op biologisch kunnen overstappen', om kennis te maken met het biologische alternatief. De volgende Overstapweken vinden in september 2020 plaats.

Voor meer informatie:

www.bionext.nl

www.biolekkervoorje.nl

Publicatiedatum: