Tholen - De klaslokalen zijn leeg maar stil is het allerminst bij Warmonderhof in Dronten, vertelt teamleider Ruud Hendriks van de school, Aeres MBO Dronten Warmonderhof. “De voltijdstudenten wonen op het terrein en de meesten van hen zijn gebleven. Enkelen gingen liever naar huis. We laten hen daar vrij in. Eén van onze studenten ging voor stage naar Duitsland. Die hebben we laten gaan, omdat Duitsland een prima gezondheidszorg heeft. Studenten die naar Italië en Engeland zouden gaan, zijn toch hier gebleven. Italië omdat het virus daar in eerste instantie sterk aanwezig was en Engeland omdat je daar moeilijk vandaan komt als de grenzen eenmaal dicht zouden gaan.”
Lesgeven op afstand
Toen van overheidswege werd besloten de scholen te sluiten, moest er worden gezocht naar oplossingen. Voor docenten was het even wennen dat de fysieke lessen niet meer door konden gaan. “Onze opleidingen zijn heel praktijkgericht en met de digitale wereld hebben we niet zoveel. Zelf geef ik Bodemkunde en dat gaat prima vanaf huis. Voor de technische vakken is het lastiger. De techniekdocent is gewend om met de klas het veld of de mechanisatiewerkplaats in te gaan om uitleg te geven. Ik schat dat we ruim de helft van de theorie online kunnen oplossen. Gelukkig hadden we de klassikale vakken, zoals rekenen en taal, al grotendeels achter de rug.”
Aan het werk bij boeren in de buurt
De externe halfjaarstage van de tweedejaarsstudenten van Aeres Warmonderhof zou eigenlijk eind april van start gaan, maar werd met drie weken vervroegd. De fysieke lessen konden toch niet meer doorgaan en de boeren kunnen de extra werkkracht goed gebruiken. “Veel boeren werken met arbeidsmigranten. Toen de hele crisis uitbrak, zijn veel arbeidsmigranten vertrokken. Ongeveer een derde is gebleven om niet zonder inkomen te zitten. Van de anderen is het de vraag of ze terug kunnen komen. In de akkerbouw begint nu het zaaien en planten. Dat vraagt dit jaar net iets meer werk dan andere jaren, omdat de grond lastig is. Door de natte winter en de droogte in de afgelopen weken is de ondergrond nog nat, maar de bovengrond kurkdroog. Dat vergt voor het onkruid verwijderen meer handwerk. Boeren in onze omgeving hebben al gevraagd of wij met onze studenten kunnen bijspringen als de piekperiode er straks aankomt in juni. Zij staan ook altijd voor ons klaar, dus dat wij hen gaan helpen spreekt voor zich.”
Digitale intake en meer aanmeldingen
De intakegesprekken voor het nieuwe schooljaar zullen ook weer plaatsvinden. Niet met een persoonlijk gesprek zoals gebruikelijk, maar online. Ook de open dagen worden, zolang dat nodig is, online gehouden. “Ze gaan wel gewoon door. We hebben een videobedrijf ingehuurd om filmpjes te maken. Die hadden meteen tijd, want normaal werken ze voor festivals en die zijn allemaal afgeblazen. Met een drone hebben ze het hele terrein gefilmd, zodat de nieuwe studenten straks een digitale rondleiding kunnen maken. Interviews met docenten, boeren en medewerkers maken het helemaal compleet.”
Hendriks merkt al veel belangstelling van eventuele nieuwe studenten. Vorig jaar nam vooral het aantal deeltijdstudenten toe en hij verwacht dat die ontwikkeling zich ook dit jaar doorzet. “De voltijdopleiding komt terug van een dipje vorig jaar. Dat wordt komend schooljaar ook al weer beter.” Als verklaring geeft Hendriks dat de biodynamische opleidingen conjunctuurgevoelig zijn. “Vooral de deeltijdvariant voor volwassenen. In moeilijke tijden gaan mensen nadenken over wat wezenlijk belangrijk is. Waar komt ons eten vandaan, bijvoorbeeld. Je ziet dat veel mensen in deze Coronatijd boerderijwinkels bezoeken in plaats van supermarkten. In onze Hofwinkel is het een drukte van belang. Het geeft aan dat mensen de oorsprong van hun voedsel willen weten en dat werkt door in het aantal aanmeldingen van onze opleidingen.”
De online open dag vindt plaats op donderdag 16 april. Aanmelden is noodzakelijk: www.warmonderhof.nl/opendag
Voor meer informatie: www.aereswarmonderhof.nl