Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
download

"Hoe ontwikkel je een bijzonder goed biologisch assortiment?"

Bejo USA heeft een krachtig netwerk van biologische dealers. In 2019 kochten meer dan 25 dealers biologisch zaad. Samen zijn zij goed voor 18 miljoen vierkante kilometer, verspreid over 6 tijdszones tussen de 25e en 75e breedtegraad in de Verenigde Staten en Canada. Dat maakt een ‘one-size-fits-all’ benadering uiteraard onmogelijk.

©Bejo

Wetgeving
De regering van de Verenigde Staten vereist simpelweg het gebruik van biologisch zaad voor biologische teelt niet. Dus veel van deze dealers nemen NCB (Niet Chemisch Behandeld) zaad af. Verhoging van afname van biologisch zaad, met meestal een hogere prijs, waarbij een teler kan terugvallen op conventioneel zaad en o.p. rassen is dan uiteraard een enorme uitdaging voor de dealer en Bejo. Het assortiment moet dus wel bijzonder goed – excellent zelfs – zijn, voordat een conventionele of overstappende teler verder kijkt dan prijs en kiest voor de kwalitatieve biologische rassen van Bejo. Maar wat doet Bejo daar dan voor?

Bejo seeds biologisch team
Bejo Seeds Organic Team (BSOT), is een team van vertegenwoordigers in de VS dat de diversiteit in uitdagingen, zoals geografie, marktsegmenten en gewassen dekt. Dat is belangrijk om aan de behoeften van de klanten en de biologische markt te kunnen voldoen. Onder leiding van Mark Overduin en Jeff Trickett bestaat het team nu anderhalf jaar.

De eerste resultaten
Anderhalf jaar, na de start in februari 2018 is het team op gang en heeft ze al diverse zaken gerealiseerd:

  • Diverse marketing uitingen voor de biologische sector;
  • Dealerupdates; specifiek voor de dealers en inclusief een update over wetgeving;
  • Een nieuwsupdate per kwartaal over veranderingen en trends in de biologische markt;
  • Bejo is een actieve deelnemer aan de National Organic Standards Board-discussies, om de wetgeving vorm te geven waarover het Amerikaanse ministerie van Landbouw stemt en deze uit te voeren;
  • En misschien wel het belangrijkste: er is in samenwerking met het gehele verkoopteam en het landelijke dealer netwerk op het gebied van rasbehoeften en langetermijnperspectieven een BSOT-actieplan opgesteld, bedoeld om net zo dynamisch te zijn als de biologische sector die wij bedienen.
     

Een blik op de toekomst
Het aanvankelijke doel is bescheiden: het delen van regionale biologische updates op terugkerende basis. Dit lijkt misschien eenvoudig, maar zelfs met de beste bedoelingen, seizoenswisselingen en prioriteit bij klanten en gewassen in het veld, is het lastig om tijd voor overleg te vinden. 

Met het oog op de toekomst heeft het National Organic Standards Board gestemd om de eisen van het National Organic Program te wijzigen, zodat bedrijven in de loop van de tijd een continue verbetering van het gebruik van biologisch zaad moeten aantonen. Het voorstel voor versterking van de biologische zaadbegeleiding is naar het Amerikaanse ministerie van Landbouw voor definitieve goedkeuring. Met deze wetswijzigingen, gekoppeld aan Bejo's toewijding aan de biologische sector, en verenigd in een toegewijd team zoals BSOT, zijn ze klaar om de diversiteit te omarmen en de Noord-Amerikaanse biologische zaadmarkt levendig te houden en te verrijken. Want net als een gezond ecosysteem is de kracht in de biologische sector altijd diversiteit geweest. 

Bron: Bejo

Publicatiedatum: