De achtergrondkleur van groenten heeft invloed op de mate van aantrekkelijkheid die consumenten eraan toekennen. Zo blijkt uit onderzoek van Brigham Young University in Utah en de Nederlandse Delft University of Technology. Consumenten blijken groenten met een zwarte achtergrond vaak als aantrekkelijker te beschouwen.
Wetenschappers experimenteerden op de groentenafdeling in de supermarkt met verschillende kleuren achtergronden. Voor het experiment beoordeelden 46 deelnemers in totaal 5 verschillende groentensoorten, namelijk de champignon, gele paprika, wortel, tomaat en aubergine. De groentensoorten werden uitgezet tegen vijf verschillende grijstinten, variƫrend in donkerheid. Eerder werd al vastgesteld dat koele, warme, oranje- en blauwgekleurde achtergronden niet optimaal zijn.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat consumenten groenten met een 90% zwarte achtergrond vaker als aantrekkelijk en duur beschouwden dan producten met een lichtere achtergrond. Met name wortels werden relatief hoog gewaardeerd op een zwarte achtergrond. Wetenschappers sporen retailers aan om aan de slag te gaan met deze uitkomst en de presentatie van groenten te verbeteren.
Kleur kan dus een belangrijke rol spelen in de verkoop van groenten en fruit. Met het Ga voor Kleur Lab is al eerder onderzocht welke aanpassingen in een supermarkt de groente- en fruitverkoop kunnen bevorderen. De resultaten van het Ga voor Kleur Lab zijn onlangs besproken in het BNR-radioprogramma Wetenschap Vandaag. Beluister het interview hier terug.
Bron: NAGF