Tussen 2016 en 2018 steeg de afzet van bio-producten in de AGF handel. In deze groeimarkt behaalde de klassieke retailhandel, vooral Coop en Migros, een marktaandeel van 82% voor groenten en 85% voor fruit. Discounters, retailers en andere afzetkanalen waren niet in staat om hun marktaandeel uit te breiden tussen 2016 en 2018. Dat meldt de Swiss Confederation in z'n maandelijkse rapport.
De traditionele retailhandel verloor 0,7 procentpunten van het marktaandeel in bio-groenten in 2018 in vergelijking met het vorige jaar en komt daarmee licht boven de waarde van 2016. Wat betreft het marktaandeel in bio-fruit vertoonde de klassieke retailhandel een gestage groei tijdens de afgelopen jaren met als gevolg dat eind 2018 de waarde 2 procentpunten boven de waarde van 2016 lag. De 25e verjaardag van Coops bio-merk Naturaplan werd geadverteerd en was gedeeltelijk verantwoordelijk voor de stijging in de beschreven periode.
Hoge marktaandelen van retailers en andere kanalen
De gespecialiseerde handel en andere afzetkanalen behaalden een marktaandeel van 9,2% voor groenten en 7,3% voor fruit in het bio-segment in 2018. Dit is significant sterker in het bio-segment dan op de algehele markt. Een nader onderzoek toont aan dat deze afzetkanalen specialiseren in een bepaald assortiment. In 2018 b.v. behaalden ze hoge marktaandelen van 21% en 18% voor bio-steen en pitfruit, terwijl het marktaandeel voor bio-bananen laag was met 2%.