Er is duidelijk een nieuwe trend in opkomst: uit een onderzoek van l'Observatoire Cetelem, gehouden in 17 Europese landen, blijkt dat Europeanen steeds vaker lokale producten kopen. Ook blijkt uit dat onderzoek dat zij graag zien dat bedrijven meer van dit soort producten aanbieden.
Om precies te zijn zou 94% van de Europeanen vertrouwen hebben in de producten uit hun eigen land of regio en 75% zou vertrouwen hebben in de producten uit “een ander Europees land.” Slechts 26% van hen heeft vertrouwen in producten uit China.
In Frankrijk is verder maar 49% van de respondenten van mening dat het aanmoedigen van het kopen van lokale producten prioriteit moet krijgen.
Bedrijven die hun “beter geïnformeerde” klanten en klanten die “gevoeliger zijn voor milieu- en sociale criteria” tevreden willen stellen, beginnen deze nieuwe trend steeds meer te integreren. De hoogte van de prijzen houdt deze ontwikkeling echter nu nog tegen. 64% vindt namelijk dat lokale producten duur zijn. Voor Fransen loopt dit percentage op tot maar liefst 76%.
Wel dient daarbij opgemerkt te worden dat twee van de drie Europeanen bereid zijn om extra financiële inspanningen te leveren om lokale producten te kopen.
Dit onderzoek is uitgevoerd van 27 november tot 10 december 2018 in 17 Europese landen. Aan het onderzoek deden 13.800 consumenten van tussen 18 en 75 jaar mee, geselecteerd op basis van een steekproef gerealiseerd met behulp van de quotummethode die representatief was voor de bevolking van elk land.
Bron: terre-net.fr