Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek onder Duitse consumenten: 'Begrijpt u bio?'

"Wat betekent bio voor u?" vroeg het Duitse bio-zuivelbedrijf 'Andechser Molkerei' aan 3200 consumenten. Dit in het kader van het onderzoek 'Begrijpt u bio?'. Dat zijn drie keer meer respondenten dan gebruikelijk bij representatieve enquêtes, schrijft Bio-Markt.info.

Met percentages tussen 52 en 47 procent werden de kenmerken 'diervriendelijke dierhouderij', 'geen gentechniek' en 'geen kunstmatige bemesting' het meest genoemd om bio te omschrijven. Ver daarachter volgden 'het behoud van ecosystemen' of 'vruchtbaarheid van de grond'.

Barbara Scheitz, directeur van het zuivelbedrijf, zag in de uitkomsten een opdracht voor meer duidelijkheid: "We moeten nog aanschouwelijker maken hoe omvangrijk de positieve uitwerkingen van biologische landbouw zijn en hoe belangrijk deze manier van beheer is om onze natuur en ons milieu ook voor de volgende generaties te behouden.“

Waarbij consumenten zich meer duidelijkheid wensen
Op de concrete vraag op welk gebied zij meer duidelijkheid wensen, noemde 80 procent van de ondervraagden de leefomstandigheden van de landbouwdieren. Met 69 en 66 procent volgden de certificering van bedrijven en de prijsstructuur van bio-levensmiddelen. Maar ook bij zeer belangrijke bio-criteria heeft men duidelijk nog informatie nodig: slechts 53 procent van de ondervraagden dacht dat de uitspraak 'In de biologische landbouw wordt geen glyfosaat gebruikt' juist is.

Wat consumenten ertoe brengt om biologisch te kopen
De belangrijkste criteria die de aankoopbeslissing van biologische producten beïnvloeden, waren met elk 77 procent een hoogwaardige kwaliteit en natuurlijk ingrediënten. Een eerlijke prijs stond met 66 procent op de derde plaats. Dit weerspreekt dat slechts één derde van de ondervraagden de prijs-kwaliteitsverhouding van bio-producten passend vind. 60 procent zou de producten graag goedkoper zien. Barbara Scheitz concludeerde daaruit dat niet alleen de meerwaarde van bio-producten gecommuniceerd moet worden, "maar ook wat voor extra inspanning er in de gehele toegevoegde waardeketen voor bio-telers en bio-verwerkers achter zit – van de grond tot aan het verpakte product."

Publicatiedatum: