De afzet van verpakte biologische voeding steeg vorig jaar met 1% naar 325 miljoen euro in Japan. De grootste groei was te zien in biologisch banket met een afzetstijging van 4% en een waarde van 3 miljoen euro vorig jaar. Daarin veroorzaakte de trend ´boon tot bar´ van bio-chocoladebanket voor de meeste groei.
Toch waren bio-producten maar voor 2% verantwoordelijk voor de afzet van verpakte gezondheids- en wellnessvoeding, waardoor bio-voeding in het land een nichemarkt blijft.
Verdeeld
De aanwezigheid van artisanale bio-producten en de sceptische houding van de consument ten opzichte van grote merken heeft Japan verdeeld in gefragmenteerde concurrentie op dit gebied.
Artisanale producten vormden het grootste aanbod van verpakte biologisch producten vorig jaar. Kleine artisanale merken namen 84 % voor hun rekening, terwijl grote bedrijven slechts 16% genereerden.
Binnen de artisanale sector komt de afzet volledig neer op biologisch brood. Het is voor kleine bakkers gemakkelijk om verschillende soorten bio-brood aan te bieden vanwege hun lage volumes.
Retailkanalen
De e-commerce retail was vorig jaar het voornaamste distributiekanaal voor verpakte bio-voeding. Deze zorgde voor 40% van de totale sectorwaarde.
Volgend jaar wil retailer Aeon de biologische sector een boost geven door verse bio-groenten en verpakte bio-producten in z'n assortiment in 2.600 winkels door het hele land op te nemen onder z'n bio private label Topvalu Green Eye Organic.
Bron: foodnavigator-asia.com