Volgens ramingen van experts uit de industrie heeft tien tot twaalf procent van de Duitse bakkerijen een biologisch bereik. Dat zouden ongeveer 1.100 tot 1.300 bakkerijen zijn die ofwel voornamelijk biologische producten aanbieden of deze naast conventionele producten verkopen. Bij slagerijen zijn er waarschijnlijk tussen de 300 en 400 bedrijven die biologisch vlees verkopen.
Hoeveel bedrijven er precies zijn en welke omzet deze bedrijven in totaal genereren door de verkoop van biologische voeding, is de onderzoeksvraag van het project dat onder leiding staat van Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH. Het doel is om meer transparantie te scheppen omtrent de Duitse biologische markt. Het project wordt gefinancierd door het Federaal Agentschap voor Landbouw en Voedselvoorziening als onderdeel van het federale programma voor Biologische landbouw en andere vormen van duurzame landbouw.
Het aantal weekmarkten is de afgelopen jaren aanzienlijk gekrompen in Duitsland. Het aantal marktspelers met biologische producten neemt echter elk jaar toe. Wekelijkse markten in grote steden, vooral in gevestigde wijken, laten een groot potentieel zien en markten met uitsluitend biologische producten zijn inmiddels in veel steden niet meer weg te denken.
Vooral in Beieren en Baden-Württemberg zijn er naast supermarkten ook veel andere winkels. In totaal werden 600 biologische bakkerijen, 240 slagerijen, 1.900 boerderijwinkels, 150 wekelijkse marktvoeders en 270 postorderbedrijven geïdentificeerd. Deskundigen schatten dat er ook winkels zullen zijn die biologische producten zien als neven-inkomsten.
Van de ongeveer 3.200 winkels die zijn gecontacteerd, hebben ongeveer 200 informatie verstrekt over hun marketing en verkoop van biologische producten. Bij de boerderijwinkels was de feedback duidelijk de beste, gevolgd door de postorderbedrijven en de marktkoopmannen.
Bron: oekolandbau.de