Tot de zes nieuwe merken horen onder andere het muesli-merk Bauckhof, delicatessenaanbieder Campo Verde en de kruidenproducent uit het hogere prijssegment Herbaria. Met deze stap 'verfijnt dm haar bio-aanbod succesvol', citeert Lebensmittelzeitung een handelsmanager. Daarmee verbreed dm het bio-aanbod in het middelste prijssegment, gezien het eigen merk 'dm Bio' reeds meer dan 430 artikelen uit het voordelige prijssegment omvat.
Dm wil bio-klanten aanspreken
Het plan erachter: bio-consumenten, die anders inkopen doen in de biologische speciaalzaak, moeten eveneens belangstelling krijgen voor de drogisterijketen en hun levensmiddelen bij dm kopen. Volgens Lebensmittelzeitung bedroeg het bio-marktaandeel van de drogisterijbranche afgelopen jaar elf procent. "Het aandeel aan bio-levensmiddelen binnen het dm-assortiment groeit vanwege de stijgende vraag vanuit onze klanten en ligt momenteel, inclusief babyvoeding, tussen de vijf en tien procent", aldus Erich.
Rossmann en dm upgraden het bio-segment
Ook Rossman is van de partij als het gaat om de trend van bio-producten. Naast het eigen merk 'enerBio' zet Rossmann vooral in op de producten van de voormalige dm-partner Alnatura. Maar niet alleen de drogisterijen, ook andere retailers — vooral de discounters zoals Aldi en Lidl — breiden het bio-assortiment momenteel sterk uit. Het gevolg is een sterkere concurrentie.Bio-speciaalzaken moeten met de prijzen meegaan of op andere manieren proberen om hun klanten te behouden. "We laten ons niet bang maken: de vakhandel houdt zich bezig met de bio-handel uit 100 procent overtuiging, conventionele handelaren doen in deeltijd of deelgebieden aan biologisch", zegt Ralf Schwarz, leider productmanagement van de grootste Duitse bio-handelaar Dennree, tegen Lebensmittelzeitung. Maar ook hij vindt dat de vakhandel zich nog meer op haar sterke punten moet concentreren om zich tegen de concurrentie van onder meer Rossmann en dm te weren.
Voor meer informatie: www.dm.de