Voor biologische snackgroenten en citrus biedt Nature & More nu twee nieuwe plasticarme, duurzame verpakkingsopties: een fraaie shaker voor snackgroenten en een composteerbaar netje voor citrus. Oostenrijkse en Duitse retailers nemen het voortouw met deze verpakkingen, maar Eosta verwacht dat andere klanten zullen volgen. De biologische specialist in groenten en fruit kwam eerder in het nieuws met Natural Branding lasermarkering, waarmee miljoenen plasticverpakkingen worden bespaard.
"Biologische consumenten willen geen plastic meer om hun producten,” zegt Duurzaamheidsmanager Michaël Wilde stellig. "Maar ondertussen worden nog steeds grote hoeveelheden snackgroenten verkocht in de typische kleurloze wegwerpbekers, die van plastic uit aardolie zijn gemaakt. Daarom ontwikkelden wij een aantrekkelijke, kleurige shaker die grotendeels bestaat uit suikerrietkarton. Dat is duurzaam materiaal van afval uit de suikerrietindustrie, boomvrij en plasticvrij."
Verpakkingsmanager Paul Hendriks toont snacktomaatjes in de nieuwe shakers, citroenen in een cellulosenetje en een zoete aardappel met Natural Branding.
Suikkerriet en minimaal bioplastic
Het venster waardoor de snacktomaten goed te zien zijn, is gemaakt van PLA, een bioplastic. "Verpakkingsmanager Paul Hendriks legt uit: “Liever gebruiken we helemaal geen plastic, zoals bij Natural Branding, waarbij we een lasermerkje zetten op producten zoals avocado of gember. Dan hoef je niet te verpakken en dat is altijd het beste. Maar bij snackproducten ontkom je niet aan verpakken en dan wil de consument het product goed kunnen zien. Dit is nu de beste oplossing. PLA komt van hernieuwbare bron en is industrieel composteerbaar.”
Composteerbaar cellulose: paar cent meer
Ook voor de verpakking van citrusfruit heeft Eosta een duurzaam alternatief. De Oostenrijkse ketens Billa en Hofer verkopen Eosta’s citrusfruit nu in cellulosenetjes, die gewoon bij het AGF-afval kunnen. Ze lijken sprekend op de gewone netjes van plastic uit aardolie, maar kosten een paar cent meer. Paul Hendriks: "Deze optie bestaat al langer, maar werd zelden gekozen. Wij hopen dat de tijd nu rijp is en dat andere supermarkten de principiële keuze van de Oostenrijkers zullen volgen."
Verpakkingsmanager Paul Hendriks toont snacktomaatjes in de nieuwe shakers, citroenen in een cellulosenetje en een zoete aardappel met Natural Branding.
Uiteenlopende producten
De duurzame shakers kunnen worden gebruikt voor Snack Wonders tomaatjes, druiven, bessen en andere snackproducten. De cellulosenetjes worden gebruikt voor biologisch citrusfruit en eventueel ander fruitsoorten. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Michaël Wilde.