Volgens deze studie bedraagt het marktaandeel van het biologische segment in Spanje 1,6% van de totale voedselmarkt. De uitgaven per hoofd van de bevolking in Spanje bedragen 36,30 euro - 12,5% meer dan in 2015. Millennials zijn de belangrijkste nationale bio-consumenten geworden. Hun grotere bewustzijn ten aanzien van gezonder winkelgedrag en consumptie, en hun afzienbare hogere beschikbare inkomen zal de nationale consumptiegegevens positief beïnvloeden.
Het biologische areaal in Spanje is meer dan twee miljoen hectare, waardoor het de grootste in de Europese Unie en de vijfde grootste ter wereld is.
Eén van de belangrijkste obstakels voor de ontwikkeling van de binnenlandse markt is het gebrek aan beschikbaarheid en toegankelijkheid. Dit wordt hoofdzakelijk op twee manieren overwonnen: in de eerste plaats door de groei en ontwikkeling van gespecialiseerde winkels, en in de tweede plaats door de uitbreiding van het bio-assortiment bij grote consumentenbedrijven. Andere marketingkanalen zoals de horeca, directe verkoop en internet zijn ook een aanzienlijk gegroeid.
De laatste tijd hebben verschillende multinationals nieuwe biologische productlijnen geïntroduceerd. Sectorale groei en bovenal groeivooruitzichten blijven de sector aanmoedigen om in te zetten op nieuwe niches die momenteel niet op nationaal niveau worden uitgediept.
Bron: Financialfood.es