Deze zomer voert Jumbo als eerste landelijke supermarktketen lasertechniek om enkele biologische producten van een natuurlijk etiket te voorzien. Het gaat om gember, flespompoen en courgette. Dankzij deze methode is het mogelijk de aanduiding 'biologisch product' te tonen zonder gebruik te maken van verpakkingsmateriaal. Jumbo bekijkt of er ook andere biologische AGF-producten in aanmerking komen voor deze wijze van natuurlijke etikettering.
Voor niet-biologische groenten wil Jumbo voorloper zijn binnen PlanetProof. Ze verwacht dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent. Met Greenpeace is afgesproken te streven dat aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent.
Het PlanetProof logo is nu terug te zien op onder meer bleekselderij, Tommies snoeptomaatjes, komkommer en paprika in emmer. Binnenkort volgen ook de uien. In de toekomst zijn alle telers van Jumbo gecertificeerd en zal het logo op zoveel mogelijk producten zichtbaar zijn.
Jumbo is ook gestart met twee initiatieven om het eten van meer groenten en fruit te stimuleren: de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu, en de vermelding van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen.
Met de campagne #grillenmetgroenten, een samenwerking met Natuur & Milieu, maakt Jumbo consumenten enthousiast voor grillen met groenten en fruit op de barbecue. Als het aan Jumbo ligt, wordt #grillenmetgroenten het gezonde en duurzame alternatief en daarmee dé trend van het nieuwe BBQ-seizoen. Meer informatie op www.jumbo.com/grillenmetgroenten.
Bron: Jumbo