De Belgen en hun kennis over bio
Daarnaast blijkt dat er bij de Belgen een gebrekkige kennis heerst over bio. Zo geeft 4 op de 10 Belgen aan dat ze nog meer bio zouden willen kopen indien ze zouden weten wat het product nu juist 'bio' maakt. Een betere kennis van bio zou dus kunnen leiden tot een hogere bio-consumptie. 89% van de Belgen weet dat er bij de biologische teelt geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. 13% van de Belgen geeft foutief aan dat bio-producten sowieso lokaal geproduceerd zijn. Slechts 3% geeft foutief aan dat er geen dierlijke producten in bio-producten zitten. 41% weet dat bio-producten niet worden geproduceerd met kunstmest. En 35% van de Belgen schat correct in dat bio-vlees met meer respect voor het dierenwelzijn wordt gekweekt. 49% van de Belgen - waarvan het grotendeels de vrouwen zijn die de aankoop doen - koopt af en toe groenten in bio-vorm. Eieren (48%), fruit (44%) en melk en andere melkproducten (31%) staan ook in de top vier. Wijn, koekjes en snoep, bereide maaltijden en dranken (8%) staan helemaal onderaan.Vooral van het assortiment dranken wil Honest nu werk maken. Coca-Cola introduceert in 2018 over heel Europa een nieuw biologisch assortiment aan ijsthee, koude koffiedranken, chocolademelk, vruchtenlimonades en fruitige kruidenthee infusies onder de naam Honest. Honest Tea is in Amerika de bestverkopende biologische gebottelde ijsthee van het moment en ook in Europa wil Honest tegemoetkomen aan de groeiende Europese – en Belgische – vraag naar biologische dranken.
Fruitige kruidenthee infusies werden reeds in 2017 gelanceerd in België.
Het verhaal achter oprichter Seth Goldman
Honest ontstond 20 jaar geleden in Amerika - toen Seth Goldman, student aan de Yale business school, samen met zijn professor, Barry Nalebuff, op zoek ging naar het perfecte drankje dat niet te zoet, maar wel lekker was.Na een inspirerende looptocht, kwam Seth op het idee om zelf dranken te maken die zijn dorst konden lessen na het lopen. Seth haalde diep adem, gaf zijn job op en begon thee te brouwen in zijn eigen keuken. Zijn onderneming bleek enorm succesvol en Seth droomde ervan om Honest toegankelijk te maken voor iedereen, ook buiten de VS. The Coca-Cola Company ging in maart 2011 over tot de aankoop van HONEST na een eerste investering van 40% in 2008. Op die manier kon de distributie van Honest dranken worden uitgebreid – exact zoals Seth het gedroomd had, het was de stap die Honest nodig had om de biodrank te introduceren bij het grote publiek.
Seth: "Ons geloof in het produceren van lekkere biologische producten met ingrediënten, die rechtstreeks uit de natuur komen, leidde twintig jaar geleden tot de oprichting van Honest en blijft de basis van het bedrijf van vandaag. Ik droomde er van om met Honest ook de harten van de Europeanen te veroveren, en dankzij Coca-Cola komt deze droom een stapje dichterbij. We zijn erg blij om Honest naar Europa kunnen brengen."
De Belgische drijfveer achter het kopen van bio
Zeven op de 10 Belgen geeft aan bio te consumeren omdat deze géén pesticiden bevatten. Ook de aanname dat bio-producten beter zijn voor het milieu is voor 42% van de Belgen een belangrijke drijfveer voor bio-consumptie. De veronderstelde hogere veiligheid van bio-producten (37%) sluit de top drie van de belangrijkste drijfveren af. Tot slot is bij 3 op 4 van de Belgen de hoge kostprijs voor bio-producten vooral de grootste barrière om bio te kopen. Dat is vooral het geval bij jongere Belgen onder de 34 jaar.Biologisch assortiment met minder suiker
Honest fruitige kruidenthee infusies zijn al beschikbaar op de Belgische markt. Het wereldwijde assortiment van Honest omvat biologisch ijsthee, koude koffiedranken, chocolademelk, een gamma van fruitige kruidenthee infusies en een reeks biologisch vruchtenlimonades voor kinderen, gemaakt met niets anders dan water en biologisch vruchtensap. Op de Belgische markt lanceert Coca-Cola dit jaar in juli nog Honest Kids, vruchtenlimonades voor kinderen, en Honest biologische ijsthee in oktober.Om aan de Coca-Cola doelstelling te voldoen om tegen 2020 de hoeveelheid suiker te verminderen met 10%, bevat Honest niet meer dan 4,8 gram suiker en 20 kcal per 100 mml in het hele assortiment. We kunnen dus spreken van laagcalorische dranken. Bovendien zal Honest een belangrijke voortrekkersrol spelen in het duurzaamheidsactieplan van Coca-Cola (Dit is Vooruit). Daarin belooft de producent onder andere ervoor te zorgen dat ten minste 50% van het materiaal in de petflessen afkomstig is van gerecycleerd plastic en streven we ernaar om 100% van onze verpakkingen in West-Europa in te zamelen. De flessen van Honest zijn vandaag, net als hun hop, 100% recycleerbaar. De 375 ml Honest fles is bovendien een Plantbottle. Deze fles bestaat voor 30% uit plantaardig materiaal (in dit geval afkomstig van suikerriet).
Voor meer informatie: www.cocacolabelgium.be