De promotiecommissie van de campagne, met in het midden Volkert Engelsman: Hans van Mierlo (Ekoplaza), Roosmarijn Saat (Gimsel), Joyce Akkermans-Van den Bos (Natuurwinkel) en Merle Koomans van den Dries (Odin).
Roosmarijn geeft aan dat de Biowinkelvereniging steeds meer 'begint te staan'. De vereniging heeft momenteel 185 leden en Roosmarijn hoopt uiteraard dat dit mede dankzij deze campagne nog verder zal gaan groeien. "We hebben dit jaar echt een ontwikkeling doorgemaakt en hebben bepaald op welke fronten we kunnen samenwerken. Dat kunnen we door middel van deze campagne laten zien. Dit is een overstijgend thema waarmee we iets kunnen betekenen voor de speciaalzaken. Daarbij maakt het niet uit of je een Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin-winkel of een vrije winkel runt. Iedereen mag aanhaken. Ook heel veel merkenleveranciers hebben enthousiast gereageerd op dit initiatief en het zegt ook veel dat al diverse niet-leden aangegeven hebben mee te gaan doen met de campagne."
De officiƫle kick-off van de campagne vond afgelopen dinsdag 31 oktober plaats tijdens de ALV van de Biowinkelvereniging. Toen werden alle details bekendgemaakt. "Daarop kregen we veel positieve reacties. Het is allemaal natuurlijk wel kort dag, maar dat is natuurlijk nodig om in te kunnen spelen op de actualiteit. Dit is iets waar je meteen op aan moet haken. Andere winkeliers gaven juist aan dat het lekker makkelijk is dat ze meteen mee kunnen doen."
Aan de campagne doen onder meer de bio-speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, en Odin mee. Bij deze speciaalzaken in heel Nederland krijgen consumenten op 10, 11 en 12 november alvast de kans om BTW-vrij boodschappen te doen. Deze actie heeft alleen betrekking op voedingsmiddelen die onder het 6% BTW-tarief vallen. Voedingsmiddelen die onder het 21%-tarief vallen, zoals alcoholische dranken, worden niet vrijgesteld.
Het afgelopen weekend zijn er volgens Roosmarijn al ruim 3.000 handtekeningen binnengekomen. "Ook bij Gimsel liggen de lijsten bij de kassa en moeten we zeer regelmatig een nieuwe stapel neerleggen. Dat is natuurlijk erg gaaf om te merken."
Volkert Engelsman bij de ondertekening.
De eerste handtekening
Met het zetten van de eerste handtekening onder de petitie gaf Volkert Engelsman, directeur van Eosta en onlangs gekozen tot nummer 1 in de Trouw Duurzame top-100, afgelopen vrijdag 3 november bij Gimsel het startschot. Na het zetten van zijn handtekening bedankte hij de aanwezige klanten voor het feit dat zij al jaren bereid zijn 'dubbel de prijs te betalen' voor de duurzame keuze die zij maken. "Jullie betalen immers een hogere prijs voor duurzame voedselproductie, en vervolgens betalen jullie via de belasting ook nog eens mee aan de maatschappelijke kosten van de chemische landbouw. Jullie zouden niet extra belast moeten worden, maar juist beloond."Engelsman lichtte de uitspraak naderhand toe: "Biologische voeding bespaart de samenleving veel geld. De maatschappelijke kosten van het gebruik van landbouwgif in de chemische landbouw zijn enorm. In een Amerikaans onderzoek is net gebleken dat vrouwen minder vruchtbaar zijn als ze veel groente en fruit met pesticiden eten. De kosten van waterzuivering rijzen de pan uit. In Duitsland is driekwart van alle insecten verdwenen in de 27 jaar tijd. Dat soort kosten komt uiteindelijk bij de overheid terecht."
Petitie
Vanaf nu kan iedereen de petitie ondertekenen. Dit kan bij de kassa in de bio-speciaalzaken of online via de campagnewebsite www.geenbtwopbio.nl. Begin volgend jaar zal de petitie met handtekeningen aangeboden worden aan de leden van de Tweede Kamer.Voor meer informatie: www.geenbtwopbio.nl, www.biowinkelvereniging.nl