Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel Groothuis, Vehgro:

"Superfoodtrend hielp mensen aan biologisch dieet"

Gojibessen, kokosvet of zeewier met antioxidanten, vitamines en mineralen. De gezondheidsvoordelen van superfoods leken soms te mooi om waar te zijn. Ondertussen is de superfoodtrend niet meer op hetzelfde niveau als een aantal jaar geleden. Hoe gaat het daar nu mee en zijn er ook nieuwe gezonde trends op het gebied van groenten en fruit?

Het waren een aantal jaar geleden vooral de retailers die inspeelden op de trend rond de superfoods. Ook het voedingsmagazine Allerhande, dat schrijft in opdracht van de Albert Heijn, ging destijds mee in de hype rond de antioxidanten en de mineralen. "Tegenwoordig biedt Albert Heijn nog steeds de superfoods aan, alleen is de hype er wel af", vertelt Rutger Anema van de Allerhande. "Het is ondertussen genormaliseerd. We kiezen nu vaker voor onze eigen 'superfoods' van Hollandse bodem, zoals de bloemkool, de boerenkool of de rode biet."

Ook Michel Groothuis van natuurvoedingsgroothandel VehGro ziet de markt van de superfoods stabiliseren. Wel heeft de trend volgens hem wat opgebracht. "We zijn door de beweging die er een paar jaar geleden is ontstaan, bewuster over onze voeding gaan nadenken", zegt de directeur van het bedrijf. "Het is niet alleen een trend geweest, gezonder eten in het algemeen is een way of living geworden. "

#Superfoods @Instagram

Een aantal jaren geleden waren ze daar opeens: de superfoods. Uit het niets doken verschillende bessen en granen op in de winkels en de social mediakanalen ontploften. Michel Groothuis van VehGro zag de trend vanuit de Verenigde Staten en Australië langzaam overwaaien naar Nederland. "Als er trends vanuit de VS naar Europa komen, worden die meestal het eerst populair in Nederland en Duitsland", zegt de eigenaar van het importbedrijf. "Dankzij social media zijn de superfoods zo groot geworden. De producten hebben vaak mooie kleuren en het zijn vaak de vruchten die hier niet voor komen, zoals pitjes van de granaatappel. Alles wat niet van hier komt, is natuurlijk interessanter. De meeste van de superfoods die wij importeren, komen uit het Amazonegebied. Wij merken dat het biologische aspect bij superfoods ook erg van belang is. De gezonde producten die daar groeien, zijn zonder gewasbeschermingsmiddelen geteeld en daarmee van nature biologisch. Naast social media en de manier van telen speelt het gezondheidsaspect ook mee. Oudere mensen willen tegenwoordig langer fit blijven en ook de interesse naar gezonde voeding bij jongeren blijft stijgen. Dat is een van de redenen waarom gezonde voeding zo aanslaat. Dat heeft uiteindelijk bijgedragen aan de populariteit van superfoods."

Ook Rutger Anema van Allerhande zag dankzij het wereldwijde web de vraag naar het superfruit stijgen. "De bloggers op social media hebben er inderdaad een trend van weten te maken", vertelt hij. "Het gaat om gezonde voeding, perfecte voedingssupplementen, dat uiteindelijk ook nog eens populair werd. Het was bijna zelfs zo, dat je ongezond bezig was als je geen superfoods at. Dat is natuurlijk onzin. Wat het verschil is tussen groenten en fruit en de supervariant ervan, is lastig te zeggen. Ze hebben hoge voedingswaarden en hoge concentraties van bijvoorbeeld vitamines en mineralen. Superfoods zijn gezond, maar het is niet zo dat de traditionele groenten- en fruitsoorten dat minder zijn, integendeel zelfs."

Broodje carrot dog

Volgens Rutger Anema is de grote trend rond de superfoods er wel af. Wat de volgende trend zal zijn? "Onze eigen ‘superfoods’ van Hollandse bodem, zoals de aardappel, wortelen of bloemkool", geeft hij aan. Volgens de man achter de Allerhande willen we de traditionele producten, alleen dan net even anders. "De oer-Hollandse producten gaan het volgens mij in 2018 maken", vertelt hij. "Neem bijvoorbeeld de tomaat, aardappel of rode biet. Het is dan niet dat die groenten dan klaargemaakt worden zoals onze grootouders dat deden, het gaat waarschijnlijk in een net andere verschijningsvorm. Neem bijvoorbeeld de carrot dog. Dat is een vegetarische hot dog, op dezelfde manier klaargemaakt als bij vlees het geval is, zelfs de manier van marineren is identiek. Het enige verschil is dat het een wortel is en geen vlees. Dat soort zaken zullen we volgend jaar meer gaan zien, denk ik. Groenten zal wat minder een bijproduct worden en meer centraler gaan staan tijdens een maaltijd."

Of het nu superfoods zijn of niet: het is vooral belangrijk om gevarieerd en het liefst biologisch te eten, laat Michel Groothuis van VehGro weten. "Met de Hollandse appel is niets mis", zegt hij. De goede stoffen zijn in verschillende soorten groenten- en fruitsoorten te vinden, over heel de wereld. Neem de gojibessen uit Tibet of de cranberries uit Canada. Die bevatten allebei hoge gehalten antioxidanten en vitaminen die goed voor je zijn. Maar wortelen en boerenkool zijn net zo goed gezond. In die zin zouden wortelen ook superfoods kunnen zijn. Die zijn super gezond. De term superfoods zou dus breder getrokken kunnen worden dan men in eerste instantie denkt."

Marketingtruc

Zowel de superfoods als de 'gewone' groenten- en fruitsoorten bevatten stoffen die goed zijn voor ons. Het is dus niet zo dat de superfoods superieurs zijn in vergelijking met zijn 'gewone broertje'. Is de trend rond superfoods dan een marketingstunt? "Nee, dat is niet zo", antwoord prof. dr. Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen op die vraag. Sloot is hoogleraar Retail Marketing in het noorden van het land en geeft aan dat de gevolgen van de trend juist gunstig kunnen zijn voor de consumenten. "Superfoods zijn geen marketingtruc. Wel is het de vraag of het hier om een trend of om een hype gaat. De grote aandacht voor superfoods geeft aan dat consumenten op zoek zijn naar een betere balans tussen voeding en gezondheid. Het is een taak van de food en agri-sector om hier qua productontwikkeling en productconcepten op in te spelen, het liefst met toegevoegde waarde voor zowel de klant, de retailer als de leverancier."

Michel Groothuis van VehGro is het daar grotendeels mee eens. "De producten die destijds hip zijn geworden, zijn gewoon ook heel gezond", zegt de CEO. "In mijn mening ging het in eerste instantie om marketing, maar je merkte dat de mensen door de trend wel gezonder en biologischer wilden gaan eten. Vooral dankzij jongeren is de trend misschien wel een gedachtengoed geworden. Zo gauw jongeren zich in iets interesseren, dan begint het te leven. Dat zie je ook terug bij de superfoods." 

Voor meer informatie: