De Duitse markt voor vegetarische levensmiddelen is groot. Vernieuwende beurzen als VeggieWorld en de populaire bloggers Gordon & Aljosha zorgen bovendien voor een krachtige afzetgroei, vooral onder jongeren. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemers.
Al een paar decennia is sprake van een toenemend aantal Duitsers met groeiende interesse in de kwaliteit en herkomst van levensmiddelen. Deze bewustwording heeft inmiddels geresulteerd in een grote en nog altijd fors groeiende markt voor biologische voedingsmiddelen. Ook de afzet van vegetarische en veganistische levensmiddelen stijgt al jaren sterk, waardoor deze markt inmiddels een forse omvang heeft. Zo bedroeg in 2015 de omzet 454 miljoen euro; 25,9 procent meer dan een jaar eerder. In jaren daarvoor was eveneens sprake van een groei met dubbele cijfers. Volgens diverse bronnen zet de stevige groei in 2017 en 2018 door.
De Duitse markt is met zijn omvang van bijna 81 miljoen potentiële consumenten sowieso behoorlijk groot en interessant. Schattingen over het aantal vegetariërs daaronder lopen uiteen. Volgens Statista telt Duitsland 5,7 miljoen vegetariërs. Duitse vegetariërbond Vebu houdt het zelfs op 8 miljoen vegetariërs en 1 miljoen veganisten. Hoewel de precieze omvang onbekend is, staat volgens marktonderzoeker Mintel vast, dat het aandeel vegetariërs in Duitsland hoger ligt dan in andere Europese landen. Bovendien groeit de markt voor vegetarische en veganistische levensmiddelen snel. De snelle marktgroei is ten eerste te danken aan de groei van het aantal consumenten: volgens deskundigen komen er dagelijks 2.000 vegetariërs en 200 veganisten bij.
Meeste nieuwe producten
Daarnaast neemt ook de variëteit van het aanbod snel toe, wat een positief effect heeft op de verkopen. Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN (2017) heeft Duitsland daarbij internationaal een leidende positie. In 2016 werden in Duitsland wereldwijd de meeste nieuwe vegetarische en veganistische producten geïntroduceerd. Duitsland had een aandeel van 18 procent in het totaal aantal mondiaal nieuw gelanceerde producten, tegenover 17 procent in de VS, 11 procent in het Verenigd Koninkrijk en 6 procent in Frankrijk. Opvallend is dat ook Duitse producenten van vleeswaren inspelen op de trend door vegetarische producten aan hun assortiment toe te voegen, zoals de firma Rügenwalder succesvol doet. In andere landen zijn dat veelal nog gescheiden (productie)werelden.
Vooral onder Duitse jongeren is vegetarisch en veganistisch een trend. Het met name onder hen populaire blog-duo Gordon & Aljosha zet vegetarisch en veganistisch leven stevig op de kaart. Met hun eigentijdse blogs prikken de arts Gordon en bedrijfseconoom Aljosha allerlei mythen en misverstanden over vegetarisch en veganistisch eten door. Op deze wijze stimuleren ze tevens discussies in de media en onder jongeren onderling over voeding en de productiewijze en herkomst van levensmiddelen. Dat debat gaat er soms best fel aan toe, want vlees eten is onderdeel van de Duitse cultuur. De gemiddelde vleesconsumptie per Duitser behoort tot de hoogste van Europa.
Ook op het gebied van gastronomie is een trend naar meer plantaardige voeding zichtbaar. Een groep van chef-koks en culinaire professionals heeft het Plant Based Institute opgericht. Zij willen door middel van workshops en opleidingen de veganistische kwaliteitskeuken meer deel laten uitmaken van de huidige gastronomie, bedrijfskantines en huishoudens.
Bron: Agroberichten Buitenland