Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Delicious Food houdt vast aan beproefd winkelconcept

"Ineke Schrama: "Met zero waste-principes onze tijd ver vooruit"

Tholen – In het hart van de Jordaan ligt biologische delicatessenzaak Delicious Food verscholen. Eigenaresse Ineke Schrama nam in 2010 het stokje over van haar ouders. "Inmiddels heeft het een naam gekregen, maar met hun zero waste-principes waren zij hun tijd ver vooruit", vertelt Ineke. De winkel is sindsdien in grote lijnen hetzelfde gebleven. "Saai hè", lacht ze. "Maar waarom tornen aan iets dat zich al heeft bewezen?" Deze maand bestaat de winkel 16 jaar. 



Het Amsterdamse ondernemersklimaat is in die periode veel veranderd. Marqt bevindt zich om de hoek en het mag natuurlijk geen geheim heten dat veel supermarkten biologisch nu definitief hebben omarmd. Toch weet Ineke op haar winkel beslist een eigen stempel te drukken, zowel qua service als productaanbod. Het affiche home made prijkt op veel van haar producten. Denk aan koekjes, brood en banket, zelfgemaakte pesto's en tapenades: allemaal vers. Veel producten verkoopt ze in bulksystemen. Klanten kunnen deze in eigen potten en pannen laten afvullen. Niet alleen droge kruidenierswaren, zoals quinoa en goji bessen, maar ook oliën en balsamicoazijn. De haverkoekjes zijn een begrip in de wijde omgeving.



Het is desondanks een hele uitdaging om nieuwkomers ervan te overtuigen waarom biologisch precies duurder is. Veel gangbare producten zijn volgens Ineke verre van representatief geprijsd. "Een pak melk van 80 cent? Je kunt er vergif op innemen dat deze melkveehouders tot de laatste druppel zijn uitgeknepen."


 
Delicious Food kent veel vaste klanten, onder hen veel expats. Hoewel de winkel 100 procent biologisch is – waar de beschikbaarheid het toelaat biodynamisch – is dat voor veel klanten geen harde eis. "Voor hen is minstens zo belangrijk dat de producten vers en smaakvol zijn, dat ze snel en vakkundig geholpen worden én dat we binnen ons assortiment veel suiker- en glutenvrije producten aanbieden. Bij de Albert Heijn staan ze een half uur in de rij en is die keuze veel beperkter", legt Ineke uit. Veel van haar klanten kent ze persoonlijk. 



Veel hoofdstedelingen geven de voorkeur aan streekgebonden producten. Zo neemt Delicious Food een deel van de vollegrondsgroenten af bij de eveneens in Amsterdam gevestigde BD-boerderij De Boterbloem. 

Ter ere van het 16-jarig bestaan komt de winkel met promotieacties. Klanten krijgen op vertoon van een volle stempelkaart tien euro korting op hun aankoopbedrijf. Ook kunnen zij eenmalig kortingscodes inzetten bij een aantal producten naar keuze. 

Voor meer informatie:
Ineke Schrama
Delicious Food
Westerstraat 24
1015 MJ Amsterdam
T: 020-3203070