De Britse biomarkt blijft groeien. In de 52 weken tot 13 augustus bedroeg de groei 6,3 procent. Deze cijfers werden vorige week bekend gemaakt tijdens de jaarvergadering van de Soil Association in Londen, een evenement dat door meer dan 130 bezoekers werd bijgewoond. Er werd eveneens bekend gemaakt dat de afzet op de biomarkt tegen het einde van het jaar de 2,5 miljard euro zal overschrijden.
De top drie van verkoopcategorieën, die wordt gevormd door verse AGF, zuivel en kruidenierswaren, jaagt deze groei aan. Alleen al de afzet van kruidenierswaren groeide de laatste vier jaar met maar liefst 39 procent, volgens Nielsen Scantrack.
Tijdens het evenement verzorgde de snelgroeiende bioretailer Ocado een presentatie. Het bedrijf had dit jaar een marktaandeel van 9 procent. "De laatste 12 maanden is de afzet van bio bij Ocado met 16,2 procent gegroeid en wij hopen dat deze trend zich voortzet," vertelde Kevin Hancock aan de aanwezigen. "We streven ernaar om onze leveranciers te steunen om met ons mee te groeien en producten te blijven ontwikkelen, zodat onze klanten nog meer van hun biologische levensstijl kunnen genieten."
De vergadering stond in het teken van de veranderende retail- en consumententrends die deze duurzame groei aanjagen. Uit gegevens van Kantar Worldpanel blijkt dat Londen het grootste afzetgebied vormt en dat er in het zuiden en zuidwesten van het land een sterke groei waarneembaar is, met name dankzij jonge consumenten en kleine gezinnen die ethisch verantwoord boodschappen doen.
Voor dit type consument zijn waarden en herkomst zijn belangrijker dan aanbiedingen en lage prijzen en dit segment blijft groeien. Onderzoek van England Marketing heeft aangetoond dat ruim 50 procent van het winkelend publiek bewust let op keurmerken.
Binnen alle categorieën waren het de innovatieve producten zoals thee, 'vrij-van' producten, energierepen en ontbijtgranen de groei van de biomarkt aandreven, naast vers fruit, een categorie de de laatste maanden een niet eerder vertoonde groei meemaakte. De toegenomen verkrijgbaarheid van bio heeft de markt verruimd. Veel productlijnen zijn nu online en bij discounters te koop. Ook grootwinkelbedrijven en zelfstandigen hebben hun bio-aanbod uitgebreid.
Dan Rusga, marketingdirecteur bij Yeo Valley, het grootste biomerk in het Verenigd Koninkrijk, vertelde dat houding van de consument verandert. Het belang van kwaliteitsproducten en traceerbaarheid staan voorop bij productie-, merk- en retailstrategieën. De themamaand 'Organic September' is de periode bij uitstek om ons bioverhaal onder de aandacht te brengen. Zo kunnen we met de consument delen waar wij voor staan en retailers te laten zien dat zij hierdoor hiervoor een grotere afzet terug kunnen verwachten. Consumenten doorzien snel wanneer iets niet authentiek is. Het leveren van producten die aan de behoeften en waarden van de consument en die van onszelf voldoen, biedt ons een unieke kans om de verdere groei van de biomarkt mogelijk te maken."
Tot de overige sprekers behoorden Dave Lewis van Community Foods, Karen Newby van Alchemy Super Blends en Jessi Baker, oprichter van Provenance, de technische start-up die onlangs een blockchain-pilot uitvoerde voor de Soil Association Certification. In september kunnen consumenten verpakkingen spek van Eversfield Organics met een smartphone scannen en meteen de volledige toeleveringsketen van het product zien. Hiermee wordt de transparantie en inzichtelijkheid van de toeleveringsketen verder verhoogd.
Voor meer informatie:
Larissa Milo-Dale
The Soil Association
Tel: +44 0117 314 5149
Mob: +44 07930 991 804