Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Rick Huis in ‘t Veld: "Meer zijn dan producent alleen"

Melk van ‘t vat bij De Melkbrouwerij

Tholen – Hoe zaai je verwarring onder stadskinderen? Zeggen dat melk uit een melkbrouwerij komt. In het Overijsselse dorp Lettele is dat sinds kort werkelijkheid. Biologische melkveehouders Rick Huis in 't Veld en zijn vrouw Arjuna runnen daar De Melkbrouwerij. De glazen melkflessen in hun depot staan klaar om gevuld te worden. Melk van 't vat, maar dan anders. De melk en 'zelfgebrouwen' yoghurt zijn afkomstig van hun eigen biologische melkkoeien. Binnenkort volgen ook karnemelk, boter en kefir van eigen makelij.


Rick, Arjuna en hun twee kinderen tussen de koeien.

Na tien jaar afwezigheid streek Rick twee jaar geleden neer in zijn ouderlijk huis, waar hij besloot om met zijn vader in een maatschap te gaan boeren. Vorig jaar was hij klaar met de omschakeling naar biologisch. Hoewel Rick op het bedrijf van zijn ouders is opgegroeid, heeft hij jarenlang niets met landbouw gedaan. Hij is opgeleid als grafisch vormgever. Zijn vrouw Arjuna deed destijds het conservatorium. "Toch hielden we ons ook in die periode altijd al bezig met voeding. Zelf was ik actief voor stadslandbouwprojecten om consumenten in Rotterdamse achterstandswijken te bereiken. Toen er geen bedrijfsopvolging klaarstond voor de boerderij van mijn ouders, hebben Arjuna en ik onderzocht of het niet iets voor ons was", vertelt Rick. Hun plannen namen concrete vormen aan toen Rick besloot een deeltijdopleiding aan het Warmonderhof te volgen. "Goed zijn voor het bodemleven en het leven óp de bodem: de biologische werkwijze sprak ons bijzonder aan."


De koeien grazen er vrolijk op los.

De esthetische keuzes komen voort uit hun creatieve achtergrond. De glazen melkflessen zijn de belichaming van eenvoud. Met het minimalistische design richt het tweetal zich op een jonge doelgroep. Het materiaalgebruik bevestigt bovendien de terugkeer van de melkfles van weleer. Op het etiket prijkt de tekst 'Echte melk'.



"We leggen de nadruk doelbewust op het product zelf, niet op ons als producent. We willen méér zijn dan producent alleen. Het draait om het verhaal achter de melk en de meerwaarde die het product voor de consument heeft", verklaart Rick. Hij vindt het belangrijk om met zijn bedrijf midden in de samenleving te staan. "Pas dan ben je benaderbaar en kun je verantwoording afleggen voor het product dat je maakt. Dat lukt niet als je je als boer volledig terugtrekt op je eigen eilandje." Mede daarom hebben Rick en Arjuna gekozen voor een transparante koeienstal, zodat wandelaars of mensen die langsfietsen in één oogopslag kunnen zien hoe het bedrijf te werk gaat.

Voor meer informatie: www.melkbrouwerij.nl