Wouter (midden) met de vertegenwoordigers in een winkelstraat in Kopenhagen.
Er zijn twee jonge vertegenwoordigers aangesteld, vertelt Wouter. "Zij gaan op commissiebasis voor ons aan de slag. Anders dan bijvoorbeeld in Duitsland, daar hebben we echt een paar mensen in dienst. Deze twee enthousiaste en gemotiveerde mannen kwamen op ons pad en wilden graag voor ons aan de slag gaan. Dit was de meest voor de hand liggende constructie. Ze kennen de markt en de taal, dat is natuurlijk alleen maar positief."
Gedurende de drie dagen zijn ze bij allerlei ondernemers langs geweest. "De meesten reageerden enthousiast en namen de tijd voor een kort praatje. Ze lijken er zeker open voor te staan. Voor de grotere bedrijven was het noodzakelijk om een afspraak te maken en dit hebben we dan ook gedaan."
Groeiende vraag uit Frankrijk
Bio Futura doet veel zaken over de grens. Wouter vertelt dat naast Duitsland en Oostenrijk ook de vraag vanuit Frankrijk goed groeit. "Het afgekondigde verbod op olie-gebaseerd wegwerpservies, dit gaat in 2020 in, is daar een belangrijke aanleiding voor. Daar hebben we grote verwachtingen van."In de markt worden best wel wat grote aanvragen gedaan. Het Erasmus Medisch Centrum en Diergaarde Blijdorp zijn daar voorbeelden van. Dergelijke partijen willen zoveel mogelijk over op bio-plastics.
De meest populaire producten zijn gemaakt van suikerriet en karton. "Dit kan qua prijs gewoon goed meekomen en heeft goede eigenschappen. Dat zijn wel echt de voornaamste productgroepen. De vraag naar de van palmblad gemaakte producten groeit wel, maar is qua prijs minder aantrekkelijk." Hij geeft aan dat veel klanten een bedrukking willen. "Flexibiliteit en personalisering zien we de komende jaren verder doorgroeien."
Voor meer informatie: [email protected] en www.biofutura.nl