De P van Personeel
De afgelopen jaren is klantbenadering en klantcontact steeds belangrijker geworden. Consumenten veranderen. Zij zijn kritischer, beter geïnformeerd, prijsbewuster en door het grote (transparante) aanbod minder loyaal. Het wordt voor winkels steeds moeilijker zich te onderscheiden op product, plaats (distributie), prijs en promotie. De verwachting is dat binnen 5 jaar 80% van de bedrijven in Nederland zullen concurreren op (excellente) service. De P van personeel wordt dus steeds belangrijker. Medewerkers hebben iedere dag invloed op de winkelervaring die de klant meeneemt als hij de winkel verlaat. Die ervaring bepaalt of deze klant de volgende keer weer terug komt.Van tevreden klanten naar blije klanten
Van blije klanten is bekend dat zij meer kopen dan gepland, zij vaker positief praten over je winkel en dat zij vaker naar je winkel terugkomen. Dat klinkt eenvoudig maar het gaat niet vanzelf. Hoe zorg ik als leidinggevende dat een goede service en klantbenadering in de dagelijkse werkwijze zit? Dat iedereen het belang en de urgentie van een klantgerichte aanpak niet alleen begrijpt, maar ook met plezier in de praktijk brengt? Dat het voor iedereen duidelijk is dat blije medewerkers zorgen voor blije klanten?Deze vragen zijn beantwoord tijdens de interactieve workshop bij Natudis. Ondernemers gingen met veel handvatten weer terug naar hun winkel. Dat zij enthousiast zijn over de workshop, blijkt uit de reacties: 'Inspirerende dag', 'veel stof om onderling nog even te bepraten', 'ik ben blij' en 'goed om ook de verhalen van anderen te horen'. Voldoende input dus om klantgericht aan het werk te gaan.
De volgende workshop staat in juni ingepland. Dan komt social media aan bod. Geïnteresseerd? Neem dan contact op met [email protected].