Volkert Engelsman, Eosta:
"Missie pas geslaagd als we overbodig zijn"
Eosta ging daarom op zoek naar een oplossing voor dat dilemma. Dat werd Natural Branding, pigmentisering met behulp van een lichtbehandeling. Het concept bestaat al langer, maar is nu pas praktisch inzetbaar zonder dat de houdbaarheid van de producten daarbij wordt geschaad. Het proces is nu zo geoptimaliseerd dat de lichtstraal net de oppervlakte van het product raakt. Van de pigmentisering is niets meer te ontdekken zodra je met een dun mesje langs het velletje schraapt. Zweedse supermarktketen ICA heeft de primeur en zal binnenkort de eerste gemerkte zoete aardappelen en acovado's aanbieden. "Het spreekt voor zich dat we dit breed gaan uitrollen, niet in de laatste plaats om de investering zo snel mogelijk terug te verdienen", aldus Volkert.
De methode is open source beschikbaar, omdat Eosta niet gelooft in krampachtige exclusiviteit. Volkerts oproep is dan ook opmerkelijk. "We hopen dat iedereen deze techniek kopieert, in het bijzonder onze concurrenten. Dan mogen zij ook meteen ons True Cost Accounting model implementeren en het 'trace & tell'-systeem voortzetten. Hoe meer duurzaamheid en transparantie, hoe beter. Ook als dat zou impliceren dat onze rol daarmee uitgespeeld is. Dan is onze missie geslaagd, maar voorlopig is dat helaas nog niet zo."
Voor meer informatie: www.eosta.com/nl