Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volkert Engelsman, Eosta:

"Missie pas geslaagd als we overbodig zijn"

Tholen – Veel biologische producten worden bij de gemiddelde retailer op kunststof schaaltjes met plasticfolie uitgestald om duidelijk onderscheidbaar te zijn van niet-biologische producten. "Buitengewoon irritant", vindt Volkert Engelsman van Eosta. "Het gaat linea recta in tegen de vooruitstrevende en ecologisch verantwoorde productiewijze die de zo sector graag wil uitdragen. Consumenten willen juist een biologisch product omdat ze geloven in het milieuvriendelijke karakter, het liefst zónder verpakking."



Eosta ging daarom op zoek naar een oplossing voor dat dilemma. Dat werd Natural Branding, pigmentisering met behulp van een lichtbehandeling. Het concept bestaat al langer, maar is nu pas praktisch inzetbaar zonder dat de houdbaarheid van de producten daarbij wordt geschaad. Het proces is nu zo geoptimaliseerd dat de lichtstraal net de oppervlakte van het product raakt. Van de pigmentisering is niets meer te ontdekken zodra je met een dun mesje langs het velletje schraapt. Zweedse supermarktketen ICA heeft de primeur en zal binnenkort de eerste gemerkte zoete aardappelen en acovado's aanbieden. "Het spreekt voor zich dat we dit breed gaan uitrollen, niet in de laatste plaats om de investering zo snel mogelijk terug te verdienen", aldus Volkert.

De methode is open source beschikbaar, omdat Eosta niet gelooft in krampachtige exclusiviteit. Volkerts oproep is dan ook opmerkelijk. "We hopen dat iedereen deze techniek kopieert, in het bijzonder onze concurrenten. Dan mogen zij ook meteen ons True Cost Accounting model implementeren en het 'trace & tell'-systeem voortzetten. Hoe meer duurzaamheid en transparantie, hoe beter. Ook als dat zou impliceren dat onze rol daarmee uitgespeeld is. Dan is onze missie geslaagd, maar voorlopig is dat helaas nog niet zo."

Voor meer informatie: www.eosta.com/nl