"In Polen zijn de perspectieven voor bio goed, met name voor kleine producenten die er in slagen een niche te vinden. Ik verwacht niet dat het een massamarkt zal worden maar desondanks zal de biomarkt een aanzienlijke invloed hebben," vertelt Stefan Grzyb van PKO Bank Polen.
"In Polen bestaat er veel potentieel om de markt voor biologische voeding te ontwikkelen, hoewel de Poolse markt op dit gebied nog steeds achterblijft bij West-Europa. In Duitsland, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland bedraagt het aandeel bioproducten in de retail 4 tot 8 procent. In Polen is dit nog geen 1 procent. Desondanks groeit de markt en wordt de waarde ervan momenteel op ruim 162,23 miljoen euro per jaar geraamd. Sinds de toetreding tot de EU is het aantal biologische producten in Polen gestegen van 4.000 in 2004 naar meer dan 30.000 in 2016. Biologische teelt biedt kansen voor veel producenten met kleine middelen", aldus Grzyb.
Volgens Grzyb zal de huidige trend aanhouden, hoewel de ontwikkeling van de markt sterk afhangt van de koopkracht van de consument.
Bron: portalspozywczy.pl