Friet met karma en Festival Soul
Bij FrietHoes zijn ze er heilig van overtuigd dat de wereld er leuker op wordt als we allemaal net ietsje meer ons best doen. Dus zoveel mogelijk biologisch, geen toevoegingen aan hun friet en werken met milieuvriendelijke verpakkingen. Dat idee wordt gedeeld door Mysteryland, dat het festival op een duurzame manier organiseert. Daarom wordt er tijdens en rondom het festival veel aandacht besteed aan de lokale omgeving, gemeenschap en duurzame projecten en is er alle ruimte voor talent.Aardappelboer Petrie in de Haarlemmermeer
Bijna 14.000 kilo aardappelen, 7.500 kilo frites, oftewel 25.000 porties werden tijdens de laatste editie van Mysteryland gebakken door de mensen van FrietHoes. Toen bleek dat aardappelboer Petrie naast het terrein van Mysteryland velden aardappelen teelt, werd hij al partner van FrietHoes. Nog geen 200 meter verder werd deze Petrie FrietHoesFriet op de camping van het festival verkocht. Geheel passend in de filosofie van Mysteryland, maar toch vonden beide partijen dat nog niet genoeg.FrietHoes chef Joost Hoes: "Bij het snijden van friet en selecteren van aardappelen houd je altijd wat over. Smaakvolle stukjes aardappel, maar niet geschikt voor friet. Dat vinden we zonde. Toen kwamen we met het idee er een friet-vodka van te maken". Wat overbleef van Petrie's aardappelen werd dan ook naar Mofongo's Distillery gestuurd. Het bleek nog niet makkelijk om een goede aardappel-vodka te maken, maar net op tijd voor de conferentie van ADE Green was hij af.
"Het is nu een hele kleine hoeveelheid vodka van één evenement. Vanuit onze spiksplinternieuwe frietfabriek zijn we net begonnen met leveren van dagverse friet aan de horeca, dus onze hoeveelheid aardappel gaat de komende tijd flink veranderen en we weten nu wat we met onze snijresten kunnen. Chefs, friet en vodka: dat lijkt ons ook wel een mooi feestje."