Proces nieuwe wetgeving in stroomversnelling
Het belangrijkste onderwerp dat momenteel op tafel is, is de structuur van de wetgeving en de dierlijke uitvoeringsregels. Er zou een compromis zijn om veel gedetailleerde uitvoeringsregels van de 889 verordening in de basis wetgeving op te nemen. Een screening van IFOAM EU heeft opgeleverd dat er veertig onduidelijkheden zitten in de teksten zelf, zoals het gebruik van termen die niet gedefinieerd zijn. Als deze verkeerd in de basis wettekst komen te staan, kan dat later grote problemen geven omdat het niet of nauwelijks meer is aan te passen.
Verder wordt er serieus gesproken over beperking van de dierlijke productie van biologische pluimvee (maximaal 12.000 per pluimveehouder) en varkens (maximaal 600 per varkenshouder).
Wat ook nog steeds niet van tafel is, is de wens van de Commissie voor een afkeuringsgrens op residuen in de wetgevingstekst, iets wat de Raad en het Parlement niet willen. Vertegenwoordigers van IFOAM EU hebben op 4 oktober de knelpunten besproken met mevrouw Salas, die onder meer eindverantwoordelijk is voor de biologische afdeling. IFOAM EU staat op het standpunt dat snelheid niet tot fouten mag leiden, waar de biologische sector nog jaren last van zal hebben.
Ook de verlaging van de bedrijfsomvang van pluimvee en varkenshouderij en de door de Commissie nog steeds gewenste afkeuringsgrens op residuen zijn als belangrijke knelpunten vanuit de biologische sector naar voren gebracht.
Bron: Bionext